2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo på tungbilutstillingen IAA
Foto: Jon Winding-Sørensen
2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

2015 Fiat Doblo

Nytt ansikt for Doblo

Fiat vil skille Doblo mer fra søstermodellen Opel Combo. Nytt fjes, nytt interiør og mulighet for tre seteplasser foran skal sørge for det.

Publisert

Fiat Doblo har i de siste årene vært veldig lik «kopimodellen» Opel Combo, som også produseres på samme samlebånd som Doblo.

Dette gjør Fiat noe med, og foretar en kraftig ansiktsløftning av modellen før 2015 tar til.

Utseendemessig har Doblo fått en helt ny front, et smilende ansikt med to store øyne over som lyser opp – bokstavelig talt.

Varebilutgaven får nå mulighet for tre seter foran. Det blir kanskje trangt for vedkommende som må sitte i midten, men det er i hvert fall kjekt å ha muligheten.

Interiørt har dashbordet fått seg et realt løft, med nye materialer, instrumenter, ratt og infotainment-løsning. Fullintegrert navigasjon og DAB blir ekstrautstyr, men Bluetooth og USB/AUX-inngang blir standard.

Layouten på dashbordet har uansett blir kraftig oppgradert, og ergonomien skal være bedre enn før.

Stort motorutvalg
Under panseret er det et rikt utvalg av motorkraft. I dieselbunnen finner vi en 1,3-liters motor med 75 hester, og derfra går det via 90 hester, 100 hester, 105 hester og opp til 135-hester. Sistnevnte er en 2-liter.

90-hesters diesel kan også leveres med automatgir – det vil si, robotisert manuell girkasse.

Er bensin mer aktuelt, kan du glede deg over 95 eller 120 hestekrefter. Begge 1,4-litere, men sistnevnte med turbo.

Dieselmotorene er Euro5+-godkjent – bensinmotorene er Euro6-godkjent.

Som før lover Fiat mange variasjoner i lengde, høyde og chassistype – over 200 kombinasjoner, sier de selv. Men varerommet i seg selv har ikke denne faceliften gjort noe med. Det er som før.

For de som egentlig er på jakt etter en pragmatisk familiebil, kan Doblo også leveres som sju-seters personbil. Da får den vinduer rund baut, litt andre farger innvendig og litt flere muligheter for å personliggjøre bilen.

Fiat lover de beste kjøreegenskapene i klassen, og skryter også av en lettoperert clutchpedal som skal gjøre det smidigere å navigere i bymiljø eller kø.

«Nye» Doblo er i salg fra tidlig neste år.

PS: Doblo selges også i USA, men da ikke som Fiat. Der har det nyopprettede FCA (Fiat Chrysler Automobiles) valgt å spille på en solid amerikansk merkevare: Ram. Det fulle navnet til Doblo «over there» er Ram Promaster City.

Powered by Labrador CMS