OFFENSIV: Salgs- og markedssjef Hjalmar Wiik (t.v.) og daglig leder Christian Narmo kan melde om kraftig vekst for NBT de siste årene - og offensiven fortsetter.

Dobler omsetning på tre år

Med 85 elektriske varebiler i drift noterer pakkedistributøren NBT i år og i fjor en vekstrate på 35 prosent, og for 2023 planlegges det en økning på ytterligere 30 prosent. Omsetningen ventes doblet i løpet av tre år.

Mye tyder på at NBT, eller Norsk Bibliotektransport AS som er det juridiske selskapsnavnet, har truffet en nerve i markedet.

Det har tross alt ikke gått mer enn 20 år siden gründeren Lars Sandbakken irriterte seg over lang ventetid på en bok han ville låne på biblioteket.

Det endte med at han stiftet Norsk Bibliotektransport, med en bil, to ansette og omlasting på kjøkkenbordet.

Det har ikke lyktes å finne ut hvilken bok det opprinnelig dreide seg om...

Et eventyr

I dag er NBT, med hovedkontor på Frogner i Lillestrøm kommune, mye mer enn bare bibliotektransport.

Selskapet er i dag en effektiv og velsmurt landsdekkende logistikkbedrift med 145 ansatte, 14 egne terminaler fra Kristiansand i sør til Steinkjer i nord – og enda mye lenger nord snart – og et automatisert 3PL-lager nord for Oslo.

Mer enn 85 daglige ruter betjenes med egne biler og fast ansatte uniformerte sjåfører.

Utviklingen på kapasitet er også et lite eventyr: Fra 600 kvm lager i 2019 til 30.000 kvm i løpet av 2023. Det som startet som en lokal pakketransportør, er i dag blitt til et velutviklet tilbud av transporttjenester og profesjonelle lager- og 3PL-tjenester til bedriftsmarkedet.

BØKER: Det startet med transport av bøker, som fortsatt står for 40 prosent av omsetningen

Starter i Tromsø

– Boktransport er fortsatt en viktig del av tilbudet, selv om andelen blir stadig mindre. I dag utgjør fjernlån ca. 40 prosent av omsetningen – bøker som befinner seg et annet sted, og som kan leveres tilbake til et annet bibliotek enn der de ble lånt.

– Dette er ikke et satsingsområde for oss fremover. Nå satser vi på lett transport i B2B-markedet, der alt vi gjør er rigget for pakker, forteller daglig leder Christian Narmo og salgs-og markedssjef Hjalmar Wiik til YrkesBil.

Utenom hovedanlegget ligger de største terminalene i Trondheim, Bergen, Stavanger og Larvik – og Steinkjer er ikke lenger den nordligste.

– I disse dager starter vi i Tromsø med terminal sammen med en samarbeidspartner, og målsettingen videre er å orientere oss også mot byer som Narvik og Mo i Rana, sier Narmo.

Helelektrisk bilpark

I dag ligger NBTs sorteringsanlegg på Fjellbo på Frogner i Lillestrøm kommune . Alt som skal ut sorteres og fordeles til ruter her.

Over natten kjøres ferdigsorterte paller ut med lastebil til respektive terminaler for utkjøring lokalt. Den skjer på mest mulig skånsomme vis.

– Alle våre 85 varebiler helelektriske Ford e-Transit. Vi har satset på to alternative chassiser. Begge har L3 lengde, forskjellen ligger på H2 eller H3, forteller Narmo.

– Vi er veldig tidlig ute med 100 prosent elektrisk bilpark, noe vi også bruker for alt det er verdt i markedsføringen, sier Hjalmar Wiik.

Eier hele verdikjeden

– NBT er inne i en sterk vekstfase, fastslår Narmo.

– I løpet av tre år – 2021, 2022 og 2023 – dobler selskapet omsetningen. Ikke først og fremst fordi vi har flere biler og mer folk, men fordi vi utvider tjenestetilbudet.

– På Berger like i nærheten har vi nå et shuttle-anlegg – et pallereolanlegg på 2.500 kvm med 9.600 pallplasser som betjenes av fire roboter som plukker paller i en ren lagertjeneste.

– I tillegg tilbyr vi 3PL – 3. parts logistikk – til kunder med mye småvarer som vi også plukker og distribuerer for.

– Rosinen i pølsa er at vi eier hele verdikjeden, slik at kunden vår kan forholde seg til en leverandør helt ut til levering til sluttbruker, sier Christian Narmo.

UTKAST: I dagens anlegg sorteres pakker i 50 utkast. I det nye anlegget som kommer på Kløfta blir det 200 slike!

Sjåførene er kjempefornøyde

Det har gått noen år siden Lars Sandbakken solgte seg ut av selskapet.

I dag eies NBT av fylkeskommunene, og deres miljøstrategi har selvsagt vært medvirkende til den brede og tidlige satsingen på el-varebiler.

– Jo. Dette har vært medvirkende, men vi har også drøftet dette grundig internt ut fra ønsket om å levere «det lille ekstra» som elbilene her utgjør. Vi nøyde oss rett og slett ikke bare med å prate om det – men gjør noe med det, sier han videre.

– Hva mener sjåførene?

– De er kjempefornøyde. Erfaringene med bilene er rett og slett gode, det er lite støy og høy komfort.

12.000 kvm på Kløfta

– Hvor mye av virksomheten er kontraktbasert?

– Alt. Spot-oppdrag er ikke aktuelt hos oss, alle kundeforhold er basert på kontrakter. For det offentlige handler dette om 4 – 6 års perspektiv, mens det for privatkunder vanligvis er snakk om 3 år. Vi har en god blanding av offentlig og privat, men det er ikke tvil om at det er privatmarkedet som er satsingsområdet i tiden som kommer, sier Narmo og Wiik, som legger til at neste år blir spesielt for virksomheten på flere måter enn en plan lagt omsetningsvekst på 30 prosent.

– Sommeren 2023 flytter vi til eget bygg på Kløfta. Her vi sitter nå har vi 2.000 kvm, på Kløfta blir det 12.000. Her på Frogner har vi 50 utkast på 600 kvm for den viktige pakkesorteringen – på Kløfta blir det 200 på 3.000 kvm. I dag kan vi sortere 2.000 pakker i timen, på Kløfta blir det 6.000. Samtidig øker maksimalvekten for pakke fra 15 kg til 35 kg, så vi snakker om store forandringer.

– Omtrent 90 prosent av det vi håndterer veier riktig nok under 5 kg, men B2B-markedet vokser – og med endringene som kommer er vi bedre tilpasset pakkestørrelsene, fastslår de to.

SORTERING:

Økt kjennskap til NBT

Og det stopper ikke der:

– Høsten 2023 åpner vi i tillegg ny terminal i Larvik på 8.000 kvm med en grunnflate på 6.500 kvm, forteller Narmo.

Den nærmeste tiden vil mye handle om å øke kjennskapet til NBT i markedet.

– Det jobber vi mye med nå, fordi vi erkjenner at NBT fortsatt er en litt ukjent aktør for mange. Vi må rett og slett bli mer kjent hos dem vi ønsker å bli kjent hos, og har engasjert et byrå til å hjelpe oss med dette.

– Hittil har mye handlet om nettsider og andre digitale flater. I tiden som kommer blir det mer kampanjer med målrettede budskap. Vi har som et mål å være langt fremme teknologisk, det skal være enkelt for kundene å handle med oss, sier Wiik.

Det handler om mennesker

– Til syvende og sist handler alt dette om menneskene; om medarbeiderne våre, som er selskapets viktigste ressurs, fastslår Christian Narmo.

– I motsetning til mange andre har vi valgt å gi sjåførene fast ansettelse. Vi mener at dette gir den mest forutsigbare hverdagen – og den største jobbtilfredsheten.

– Vi har mange dyktige medarbeidere med mange slags bakgrunn og i ulike aldre. Dette gir god dynamikk i selskapet, og gjør oss sammen til et sterkt team som kan levere både på service og innovasjon. Hos oss satser vi på individet, skaper muligheter for alle og satser mye på interne karrieresteg – de som vil, skal kunne få utvikle seg og vokse i egen organisasjon, fastslår Christian Narmo i NBT.

Powered by Labrador CMS