-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Europa rundt på biodrivstoff: DHL gjør Formel 1 grønnere
DHL og Formel 1 tar bærekraftig logistikk til nye høyder i det flerårige partnerskapet med et nytt initiativ denne sesongen.
DHL introduserer sin første lastebilflåte på biodrivstoff, og tar denne sesongen i bruk 18 nye lastebiler for å støtte Formel 1 i målet om nullutslipp innen 2030.
De nye lastebilene, som er i stand til å kjøre på HVO100 drop-in drivstoff (hydrobehandlet vegetabilsk olje, vil levere utstyr til alle europeiske Formel 1-løp i 2023. Hver lastebil kan redusere karbonutslippet med min. 60 prosent sammenlignet med fossilt drivstoff, med stort potensial for høyere besparelser.
18 lastebiler
– Vårt partnerskap med Formel 1 viser vårt felles engasjement for bærekraft og reduksjon av karbonfotavtrykk. Vi streber hele tiden etter å gjøre logistikk mer bærekraftig og gleder oss over å introdusere den første lastebilflåten som kjører på bærekraftig drivstoff, sier Arjan Sissing, Head of Global Brand Marketing i Deutsche Post DHL Group (DPDHL).
– Som en industrileder innen grønn logistikk, bidrar de 18 lastebilene til en DHL-flåte med ytterligere lavere utslipp, der vi viser våre fans og kunder at det er mulig å bringe spenningen med Formel 1-løp rundt om i verden på en bærekraftig måte.
De nye lastebilene reduserer karbonutslipp samtidig som de opprettholder samme ytelsesnivå når det gjelder lastekapasitet og kjøreavstand som med diesel. Fra et miljø- og sikkerhetsperspektiv er håndtering av biodrivstoff også sikrere enn bunkring av diesel.
350 mil per tank
Paul Fowler, Head of DHL Motorsports Logistics, sier:
– Hver lastebil kan transportere opptil 40 tonn og kjøre opptil 3.500 km pr. 1.000 liters tank. Til de europeiske F1-rundene kjører lastebilene utelukkende på HVO100, som er et andre generasjons biodrivstoff som oppfyller standarden EN15940 for parafindrivstoff, og som et drop-in drivstoff.
Ved å bruke HVO100 følger DPDHL direktiv om fornybar energi. På grunn av partnerskapets betydelige bærekraftpåvirkning, planlegger DHL og Formel 1 å utvide bruken av disse bærekraftig drevne lastebilene de kommende årene, som en del av den pågående innsatsen for å minimere deres miljøfotavtrykk.
Felles mål – Net Zero
– Vi opererer på global skala, og DHL spiller en kritisk rolle i å levere utstyr til løpene, og hjelpe oss med å håndtere den logistiske påvirkningen vi har som verdensmesterskap, sier Ellen Jones, Head of ESG i Formula 1.
– Sammen ser vi kontinuerlig etter mer bærekraftige løsninger, og gjennom innovasjoner som lastebiler på biodrivstoff, kan vi ta betydelige skritt fremover for å redusere karbonutslippene våre og nå vårt bærekraftsmål om å være Net Zero innen 2030. Det er fantastisk å se partnere som DHL dele den samme drivkraften og forpliktelsen til å skape en mer bærekraftig Formel 1.
Også i lufta
Å skape en mer bærekraftig fremtid har vært en sentral del i partnerskapet, og DHL og Formel 1 har aktivt tatt skritt for å redusere karbonfotavtrykket. Dette inkluderer testing av mer avanserte, fremtidige teknologier, utnyttelse av multimodale transportløsninger, inkludert vei- og sjøfrakt, og bruk av flere Boeing 777-fly, som reduserer karbonutslippene med 18 % sammenlignet med tradisjonelle 747-fly. DHL utstyrer også sine lastebiler med GPS for å overvåke drivstofforbruket og optimalisere kjøreruter.
Denne sesongen vil DHLs motorsportsteam dekke rundt 150.000 km og frakte opptil 1.400 tonn utstyr per løp. I tillegg til racerbiler, dekk, reservedeler og drivstoff, fraktes også annet utstyr til ønsket destinasjon.