-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Raptor – GT med lasteplan
Ford F-150 Raptor er pickuptrucken for dem som virkelig har det travelt. Den er steintøff i terrenget – og elegant til fest. Nå kommer andre generasjon av bilen ingen trenger, men som så mange drømmer om.
Naturligvis kunne ikke Ford legge Raptor i skuffen. Til det var bilen både altfor populær og altfor merkevarebyggende.
Derfor står den nå som 2017-modell i helt ny innpakking på bilmessen i Detroit, sterkere enn noen gang, hakket raskere og samtidig betydelig mindre tørst.
Det siste henger sammen med at V8-motoren på 6,2 liter (411 hk og 588 Nm i moment) er erstattet av en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor.
GT-motor
Denne er i sin grunnkonstruksjon lik motoren Ford tenker å bruke i GT.
Ford vil ikke oppgi eksakt effekt i Raptor, men motoren skal yte mer enn den gamle V8-eren. I tillegg skiftes den gamle sekstrinns girkassen ut med en ny med ti trinn fra fellesprosjektet mellom Ford og GM.
Raptor bygger på F-150, Fords ekstremt populære pickup-truck som i 2015-utgave er slanket med nær 350 kilo fordi den har fått ramme i aluminium. For Raptors vedkommende oppgis vektreduksjonen til snaue 250 kilo. Slikt hjelper på akselerasjonen.
Raptor er noe så sjeldent som en GT-bil i terrenget og i utgangspunktet en videreføring av SVT.
Hardhaus
Derfor het den opprinnelig SVT Raptor da Ford satte bilen i produksjon mot slutten av 2009, men SVT (Special Vehicle Team) er nå lagt under Ford Performance brand og SVT som betegnelse borte.
Og ja, Raptor tåler røft terreng og hardhendt behandling. Den ekstremt lange fjæringsveien svelger ganske lange hopp.
Det vet jeg det meste om etter at jeg med forrige utgave etter Detroit-messen i 2010 hoppet 16,5 meter på en dertil tilpasset bane i tilknytning til Las Vegas Raceway.
Det som kjennetegner Raptor er ikke først og fremst høy toppfart, men den voldsomme akselerasjonen. Å gi gass er omtrent som å trykke på pedalen i en Tesla Model S.
Den nye modellen kommer i salg i 2016.