-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
F-Serie blir raddis
Inntil noen overbeviser meg om det motsatte, vil jeg påstå at Fords nye F-150 representerer bransjens mest radikale grep siden Volkswagen gikk over til forhjulsdrift.
Bare tenk: Fords pickup, den såkalte F-serien har vært USAs mest solgte Light Truck i 37 år, og i 32 år etter hverandre. Ikke avbrutt av noe som helst, har den vært USAs mest solgte bilmodell.
LES OGSÅ: Optimisme i Detroit
En ultrakonservativ konstruksjon solgt til en ultrakonservativ kundekrets som gjennomgår en virkelig grundig foryngelsesprosess.
Greit nok at det fremdeles er separat chassis og motor foran, og selv om utseendet er radikalt forandret, ser man fremdeles at det er en truck. Og at den kommer fra Ford.
Nytt skinn
Den store endringen ligger i hudtransplantasjonen. Det nye karosseriet er til 95 prosent utført i en eller annen spennende aluminiumslegering.
I rammen, der innholdet tidligere var 75 prosent jern (eller la oss si ståltyper som ikke akkurat er eksotiske), er vi nå oppe i 77 prosent høyfast stål.
Nå har ikke Ford sagt noe om ytelser eller økonomi ennå – men endinger som dette skjer først og fremst for å få ned vekten, og derved bedre drivstofføkonomien.
Vi kan kanskje tro at de har klart å fjerne inntil 350 kg fra enkelte modeller. Imponerende i seg selv, men kanskje ikke avgjørende for kundene.
At de også har fjernet den verste motoren, 6,2-liters V-åtteren, forteller at Ford satser på litt sunnere fornuft. De beholder riktignok en femliters åtter, men under den er det både en 3,5-liters V6 Ecoboost og en tilsvarende på 2,7 liter.
Utfordringer
Det som er det spennende her er for det første om Ford skal klare å opprettholde inntjeningen. Den gamle F’en var enkel å bygge og enkel å vedlikeholde og hadde gode marginer. Sammen med et høyt volum kan vi trygt kalle dette Fords viktigste pengemaskin.
Det nye karosseriet er dyrt, både i materialkostnader og i produksjon, og rammen er heller ikke akkurat billigere.
Dessuten må det investeres stort i verkstedene rundt i USA. Reparasjon av aluminiumskader er en ukjent kunst, og selv om det ikke er like komplisert som da Audi introduserte sine hi-tech alu-løsninger, og vi måtte sende bilene til Tyskland for å få dem rettet, er dette ukjent mark for den etablerte amerikanske oppretterindustrien.
Enda viktigere er spørsmålet om Ford kan få kundene til å forstå poenget med å bevege seg inn i en ny tidsalder.
Dersom det nye utseendet og den nye teknologien klarer å overbevise kundene, vil vi fort komme dit at Ford-kjørerne vil se seg selv en generasjon mer avansert enn alle de andre på veien. Da vil det bli seier, og Ford vil kunne hente inn den prisen som er nødvendig for å opprettholde marginen.
Tar sjanser
Men akkurat her kan vi ane en liten Audi-effekt til. Både Audi i alu-pionertiden, og Ford nå, blir ledet av folk med et cutting edge ønske om teknologi.
Ferdinand Piëch hos Audi løp gjerne i forkant av teknologiske muligheter, og fikk litt juling for det i starten. Alan Mulally hos Ford (ex Boeing og aerospace) har nå, med god grunn, så stor selvtillit at han kanskje tror dette vil lykkes. Går det bra vil det være nesten enestående i amerikansk bilhistorie.
De eneste gangene man virkelig har hatt hell med store endringer på det amerikanske volummarkedet, var da det «oppfunnet» nye segmenter. Ford Mustang og «Pony-bilene» for eksempel, eller Chryslers første Minivans.
Det er forresten litt interessant for de europeerne som er i Detroit akkurat nå at mannen bak aluminiums-revolusjonen heter Peter Friedman. Det var også han som var inne i bildet for femten år siden da Ford eide Jaguar. Han sto nemlig bak utviklingen av Jaguars aluminiumsbil, XJ, den gangen.
Han har med andre ord sett litt aluminium før også.
Velspekket
La oss føye til at selvfølgelig er bilene utstyrt med mer enn alt. LED, ikke bare i hovedlysene, men også på planet og ved alle låser. Lemmer som kan fjernåpnes fra nøkkelen. Full kontroll på alle funksjoner på hengeren.
Kameraer som gir 360-graders blikk. Strømuttak på planet. Noe som heter Box-Link som gir kunden mulighet til virkelig å skreddersy planet. En rekke egne Truck Apps til MyFord Touch infotainment-systemet – og meget annet snadder.
Hva som er litt morsomt er at selv om Ford har vist hovedelementene offentlig tidligere er dette en av de virkelige bombene i Detroit i år.
På fjorårets Baja 1000 deltok blant mange andre en Ford F-150. Den så kanskje ut som fjorårets modell, men alle platene var av aluminium, og den fullførte løpet med den nye rammen og ny drivlinje. Og det var det ingen som la merke til den.