-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Slutt med tomgangskjøring!
Trafikkdirigent Egil Scott Jensen mener norske tungbilsjåfører bør lære seg å stoppe motoren når de står stille. Vår ekspert er enig, og karakteriserer dagens praksis som ukultur. Hva mener du?
INNLEGG: Hei. Jeg er trafikkdirigent for Kolo Veidekke, arbeidsplass: Riksvei 3 N. Østerdalen. Når store kjøretøy kommer til vår stoppost skjer følgende:
- Utenlandske og skandinaviske (ikke norske) vogntog stopper motor etter en kort stund (pga. turbo´n som skal trappe ned).
- Norske sjåfører har derimot stort sett samme kommentar: - Nei, det blir så mye stopp/start så det blir ikke aktuelt.
Noen mener at jeg som har en slik jobb må tåle litt motorlyd. Og en motor er jo OK. Men vi har gjerne jo en arbeidsdag på ca 12- 14 timer. Da blir det litt mer lyd!
Noen ganger har det faktisk skjedd at norskregistrert vogntog har stoppet motoren. Jeg har da gått bort til bilen for gi en hyggelig takk for det. Så viser det seg at sjåføren er fra enten Tyskland, Nederland eller tilsvarende!
Generelt er norske sjåfører uansett kjøretøy lite villige til å stoppe motoren. Turister fra Europa har det i blodet, stopper motor med et smil. Vi nordmenn er vel noen egoister i trafikken....
Det stilleste i verden må være en Scania V8 600 hk - når motoren stoppes! Kommentarer mottas med takk. Mvh Egil Scott Jensen, Tynset.
YRKESBIL SVARER
Jeg fremla saken for Terje Amlie, ekspert på opplæring og kvalitetssikring av arbeidsmiljø i tungbilsektoren, nå daglig leder i Tungbilskolen as i Drammen:
”For en driftsvarm bil i forskriftsmessig stand finnes det overhodet ingen god grunn til å holde motoren i gang ved slike stopp, sier Amlie.
At vi har en slik ukultur i Norge mener han kun skyldes manglende kunnskap – eller latskap. Amlie argumenterer med følgende:
- Drivstoffmengden til å starte en motor tilsvarer ett (!) sekunds tomgangkjøring.
- Det sliter heller ikke på startmotorer i dag.
- Og en bil som er i orden, har mer enn nok strøm og luft.
Når det gjelder strøm understreker han at driftsstans er utforsket på distribusjonsbiler som stopper 30-50 ganger om dagen, og bruker løftelem hver gang. Selv ikke da er det noe problem.
Amlie vet også hva det vil si å stå stille i kuldegrader, men sier:
- For slike korte stopp kan du stå med tenningen på og vifta i gang. Enkelte biler har også en knapp for restvarme, som setter i gang en pumpe for gjennomstrømning av kjølevannet.
Håper svaret er tankevekker. Mvh Haakon Førde, redaktør i YrkesBil.
Send kommentar til haakon@bilforlaget.no