-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Høyt tempo i fusjoner og oppkjøp
Det årlige Transport & Logistics Barometer fra PwC er alltid spennende lesning. Også for å få innblikk i andre transportformer enn de som går på gater og veier.
Da danske DSV fortalte at de skulle kjøpe opp tyske DB Schenker for 15,8 milliarder dollars ble det en rekord som levde året ut.
Disse to selskapene kan vi regne som «våre». Begge er til en stor grad basert på sjåfører og transportbiler – sentrale i slike virksomheter som Yrkesbil.no beskjeftiger seg med til vanlig.
Nå bør det tilføyes at Europarekorden stammer fra 2022 da italienske Atlantia ble kjøpt opp for €54.3bn.
Siden Atlantia blant annet eide og administrerte mange kilometer bomveier i Europa (i tillegg til å drive med flyplasser) og siden de ble kjøpt opp av Benetton familien - skulle man kanskje tro at vi hadde fanget opp den også.
Ikke minst siden Benetton i sin tid drev en av de morsomste Formel 1 lagene som fantes – men det oppkjøpet gikk allikevel under radarer.
Flere fusjoner og oppkjøp
Barometeret forteller om 199 fusjoner og oppkjøp i fjor. Hvorav 21 var såkalte mega-avtaler.
Dette var i sterk kontrast til 2023, der slike aktiviteter hadde sunket til et minimum på 10 år. I 2022 var temperaturen høy, blant annet med 21 Mega-avtaler (avtaler verdt mer enn en mrd. dollars).
PwC skriver i en kommentar at – De generelle forholdene for transport- og logistikkbransjen var vanskelige i 2024: geopolitiske spenninger og handelskonflikter påvirket vareflyten og investeringene.
-Industri og handel var under press for å tilpasse seg de strukturelle endringene i verdenshandelen og for å justere sine forsyningskjeder.
-Som et resultat ble logistikkselskaper utfordret til å finne passende svar på de nye kravene til kundene sine, sier Ingo Bauer, leder for transport og logistikk i PwC Tyskland.
Og dr. André Wortmann, leder for Maritime Competence Center i PwC Tyskland føyer til:
-Usikkerheten det siste året viser hvor viktig det er for selskaper i bransjen å diversifisere og forbli smidige. Fusjoner og oppkjøp har blitt en nøkkelstrategi for å sikre vekst, oppnå teknologiske fremskritt og styrke markedsposisjoner.
Som den ene tabellen i Barometeret viser har den største aktiviteten vært år skjedd i det segmentet PwC kaller logistikk og bil. Det gjelder enten vi teller antall, eller finansene involvert. Den gruppen sto for rundt halvparten av avtalene og transaksjonsvolumet.

Rundt en fjerdedel av fusjonene var rettet mot mål fra infrastruktursektoren. Og som i 2023 var finansielle investorer involvert i nesten halvparten av transaksjonene fokusert på logistikk- og lastebilsektoren, det samme var strategiske investorer som også investerte i luftfarts- og rederier.
Avhengige av Kina
Studien, som PwC Tyskland og søsterselskapet Strategy& også jobbet med, tar også et blikk inn i fremtiden. Ifølge studien fortsetter europeiske land å være svært avhengige av Kina, noe som fører til endringer i den globale forsyningskjeden:
Ifølge studien følger selskaper en «Kina +1»-strategi for å diversifisere produksjonen og øke motstandskraften – også som et resultat av pandemien og Kinas null-Covid-politikk.
-Til tross for disse endringene er engasjement med Kina fortsatt kritisk på grunn av landets strategiske investeringer i sørøstasiatisk havneinfrastruktur, som er avgjørende for suksessen til Belt and Road Initiative (BRI), kan vi lese i Barometeret.
