-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler Truck med rekordresultat
Kanskje det hjalp å få Scania-folk i toppen, spurte vi da vi fortalte om Tratons rekordresultater for 2022. Det er grunn til å spørre om det samme nå som resultatene fra Daimler Truck er presentert.
Kortversjonen er: salget økte med 28 prosent, fra 39,8 milliarder euro, til 51. Driftsresultatet økte samtidig med solide 55 prosent, til fire milliarder euro.
Og med 455.500 biler er det ingen tvil om hver som er verdens største.
Scania-faktoren som må blandes inn i dette er Karin Rådstrøm, egentlig ingeniør, som kom til Daimler Trucks i begynnelsen av 2021 som daglig leder for lastebilprodusentens innsats i Europa.
Fra trist til topp
Nå kan hun se tilbake på sitt første hele år og på resultater som man ikke har sett maken til i dette århundre i hvert fall.
Det må være underlig for Martin Daum og Jochen Goetz og se hva som plutselig skjedde. De er henholdsvis styreformann og styremedlem med ansvar for finans hos produsenten og det er de som år etter år har lagt frem ganske triste resultater.
Det blir imidlertid veldig vanskelig i ettertid å vurdere hva som er Rådstrøms resultat og om de to herrene i virkeligheten har vært forholdsvis middelmådige.
For det er en annen stor endring man må ta med når resultatet skal vurderes: Dette er det første hele året Daimler Truck har vært et selvstendig børsnotert selskap.
Hvem vet i hvor stor grad den gamle restriktive konsernstrukturen har hindret lastebilprodusenten i å blomstre?
Mer enn doblet driftsresultatet
Men hvis vi isolerer Rådstrøms ansvar ser vi at kjernemerket Mercedes-Benz, som hun er ansvarlig for, med virksomheter i Europa og Latin Amerika, økte omsetningen med 25 prosent og mer enn doblet driftsresultatet fra 770 millioner euro, til 1,6 milliarder.
Dermed spratt divisjonens margin opp fra 4,8 til 8,1 prosent. Da har hun kortet sterkt inn på Volvos, som i fjor endte på 10,7 prosent.
Til og med buss har snudd. Fra tap på 77 millioner euro i 2021 i 14 millioner pluss i fjor.
Det gikk enda bedre i Nord Amerika, med et marked som også var positivt. Omsetning fra 15,8 til 22 milliarder euro er en økning på 40 prosent. Resultatet endte på 2,4 milliarder, opp 900 millioner – og driftsmargin på 10,8 prosent.
Men Asia (inkl. Fuso) skuffet. Omsetningen opp med nesten 10 prosent til 171 millioner euro. Allikevel falt driftsresultatet med 60 prosent til 171 millioner euro, og marginen gikk ned fra 7,2 til 2,6 prosent.
- Det fantes flere kunder enn biler i fjor, sier Daum.
Det betyr blant annet at de kunne selge biler til historisk høye priser. I snitt ti prosent over gammel snittpris.
Lovende utsikter
Samtidig er ordreinngangen stor, og utsiktene til dette året lovende.
De regner med at omsetningen vil øke til 55 – 57 milliarder med et resultat på mellom 7,5 og 9 prosent.
Og de ansatte kan vel i så fall regne med enda flere belønninger.
Som takk for 2022 ble det til hver av de 25.000 tariffansatte utbetalt bonus på 7.300 euro.