Sprikende prognoser: Elbil blir billigere/dyrere
En rapport og et intervju med en industrileder ender med to forskjellige scenarier for fremtiden. Sannsynligvis er den eneste prognosen noen burde komme med nå at Alt endrer seg. Fortere enn noensinne.
Om ikke mange år vil batterielektriske lastebiler ha en lavere Total Cost of Ownership enn dieselbilen din, sier en omfattende analyse fra konsulentfirmaet BCG.
Riktignok vil det ta lenger tid i Europa enn i andre store markeder. BCG har brukt modellene sine for tre forskjellige gigamarkeder og sier at i Kina vil en TCO-paritet kunne opptre allerede neste år mens USA nok må vente til 2024/2025.
I Europa, der modellen sier at vi kjører 120.000 km på et år (i de to andre markedene regnes modellen ut etter 160.000 km/år) vil vi få en kost-paritet med fossilt i 2025.
Men samtidig dukker Martin Daum opp i et stort intervju i Financial Times. Han er sjef for det noen måneder gamle selskapet Daimler Truck og var helt klar på at utgiftene til elektriske lastebiler «alltid vil være høyere enn for de fossile».
- Hvis du tar alt vi har på en bil kan du veie opp materialer til en pris av totalt 25.000 Euro, sier han.
- Hvor mye batteri får du for 25.000, spør han videre, retorisk.
- Selv om batteriprisen faller til 60 Euro pr. kWh vil det allikevel koste meg 24.000 å kjøpe de 400 kWh jeg trenger. Det betyr at jeg vil ha 1000 Euro for å bygge resten av bilen!
BloombergNEF sier at snittprisen for batterier i fjor lå på $ 132 pr. kWh, og at den vil bli liggende over $ 100 i hvert fall til 2025. Samtidig viser IHS Markit til at prisene på mange av råvarene til batteriene har doblet seg det siste året. Nikkel er det eneste materialet som har oppført seg litt beskjedent – der har prisen økt med bare 40 prosent.
Det er verdt å presisere at Daum ikke nevner TCO, men sier at eneste måten å gjøre elbilene spisbare på er å gå inn med incentiver fra myndighetene.
Av de 455.000 bilene han leverte i fjor var bare 712 batterielektriske.
Optimistiske BCG har derimot glade prognoser for salget også. De regner med at lastebilsalget, generelt, vil ligge på før-pandemi nivå igjen i 2025. Og i 2030 regner de med 400.000 nye lastebiler. 32 prosent av dem kommer til å være batteridrevet, og 19 prosent får brenselceller.
Der er ikke Daum uenig. Til Financial Times sier han at dersom batteriprisene fortsetter på dette nivået vil de komme til å legge større vekt på brenselceller og hydrogen igjen.
- I en brenselcelle har vi behov for mindre råmaterialer, spesielt av de sjeldne og dyrere sortene. Der er vi dessuten ikke i konkurranse med millioner av personbiler, konkluderer han.