-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler nærmere Kina
Etter mange års fram-og-tilbake har Daimler nå fått på plass en lastebilavtale med kinesiske Foton.
Endelig avtale
Allerede i 2008 tegnet Daimler en intensjonsavtale med Beiqui Foton. Målet var en joint venture-virksomhet i Kina.
Siden da har det bare vært diskusjoner og ingen resultater, før det nå endelig er kommet bindende underskrifter fra begge parter.
Daimler har åpenbart ventet veldig på denne dagen, allerede i mars i år kunne Mercedes-folket fortelle at de kunne sette i gang produksjonen tre måneder etter at avtalen var undertegnet, men de kunne heller ikke da si noe som helst om når avtalen kunne være klar.
Eksport
Nå er den altså klar og Foton skal bruke de tyske motorene og avgass-systemene i sine egne mellomtunge og tunge lastebiler.
Det som er litt spennende er at Foton gjør det helt klart at disse bilene også skal eksporteres (potensiell konkurranse for Mercedes selv) og at ”vi ønsker å gjøre bruk av Daimler Truck’s teknologiske ekspertise for videre å bygge ut våre lastebilaktiviteter”.
Skepsis
Observatører peker på at for det første er det ingen av de tunge som til nå har tjent penger på, eller hatt andre åpenbare fordeler, ved sitt samarbeid med kinesiske produsenter.
For det andre har ikke Daimler den beste karakterboken når det gjelder tungt samarbeide med produsenter i utviklingsmarkeder. Indiske Hero trakk seg fra noe som skulle vært et tett samarbeide i fjor.
De investeringene som skulle finne sted i Kamaz har vi heller ikke sett noe til. Det er også vanskelig å se de store positive resultatene av samarbeidet med Fuso.
Noen er med andre ord skeptiske til denne Kina-satsingen.
Stort marked
Andreas Renschler, Daimlers sjef for nyttekjøretøyer, sier imidlertid at ”denne avtalen danner det beste utgangspunkt for vekst, profitt og ekspansjon i Kina, og med Foton som partner styrker vi oss også internasjonalt”.
Det er verd å ta med seg at i fjor ble det solgt nesten 900.000 tunge biler i Kina. Nesten halvparten av fjorårets globale produksjon. En økning på nesten 25 prosent i en periode der salget sank i resten av verden.
At tre av verdens fem største lastebilprodusenter også finnes i Kina, sier også noe om størrelsen.