-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Jubileum på sokkelesten – men hvor er jubilanten?
Daimler-konsernet, der jo som kjent alt som har med bil å gjøre er oppfunnet, pleier ikke å la et jubileum passere uten litt jubel. 125 år med lastebil burde holde! Men en pressemelding og biler som er forsvunnet er en helt ny stil.
Verdens første kan alltid diskuteres.
Men det er ingen tvil om at det lasteplanet på fire jernhjul, der føreren styrte forhjulene ved hjelp av noen kjedegreier og der en motor var plassert rett over bakakselen som ble trukket ved hjelp av remmer, var en bil som var mer beregnet på frakt av gods enn av personer.
Gottlieb Daimler hadde en motor han var fornøyd med, og bilen og en motorisert to hjuling hadde han allerede gjort unna. Så bygde han en motorisert skinnevogn og en båt og en brannpumpe – det var bare et spørsmål om å få nok tid før han bygde en lastebil.
Tid fant han i 1896 – nøyaktig 125 år siden.
Da han var ferdig med den, ble den ikke lenge på jobb i Stuttgart. Den ble solgt rett til British Motor Syndicate i London – en skummel forretning der formålet var å bygge opp et patent-monopol for motordrevne biler. Initiativtakeren, Henry Lawson, aktet i stor grad å lene seg på Gottlieb Daimlers patenter, egentlig uten at Daimler visste det.
Lawson fikk imidlertid juling av rettsvesenet i 1901 og måtte gi opp. Selskapet hans, som også het Daimler, ble etter hvert kjøpt opp av BSA, og merkenavnet lever fremdeles som en selvstendig enhet under Jaguar. Biler med Daimler som merkenavn (Jaguarer med en annen grill) har vel ikke vært bygget på 15 år.
Mens denne første var ganske primitiv jobbet han skikkelig med den neste.
Han bygget den ganske massiv. Den første kunne ta 1,5 tonn – den nye ble bygget med 5 tonn nyttelast. Seks hestekrefter og fire gir var også litt mer passende enn den veike maskinen på den første.
Nå var vi i 1898 og Daimler flyttet motoren frem, men riktignok under førerplassen. Det tok ikke lang tid før han fant ut at det heller ikke var optimalt, så forsøk nummer tre fikk motoren skikkelige i front. Og da er vi inne på en bil som gikk i skikkelige feltforsøk før det ble satt i gang en virkelig produksjon av den modellen.
Men for å feire verdens første lastebil hentet Daimler Trucks en Actros der de kjørte inn en replika av 1896 modellen. Den ble bygget i 1990 og kostet vel den gangen 100.000 DM.
De tok også med seg forsøk nummer to. Og den kunne de hente rett fra museet der originalen har stått siden de fant den på Transportmuseet i Dresden. Det er egentlig helt utrolig at den har overlevd – museet i Dresden ble ikke virkelighet før tidlig seksti-tall. Rommelig tid å la en gammal lastebilhaug forsvinne på.
Men så er spørsmålet hvor de er nå? Om vi må etterlyse dem.
En konsis pressemelding med noen fargebilder forteller at Actrosen og de to bilene startet turen til London fra Stuttgart-Bad Cannstatt – akkurat som den første biler.
Denne pressemeldingen er datert 18 august i år.
Går vi på Mercedes-Benz Trucks UK Media website kan vi bla oss ned til juli uten å finne en eneste referanse til verdens første lastebil. Ikke et ord i britisk lastebilpresse heller.
Kanskje er det fullstendig uinteressant. Men det likner ikke Daimler-konsernet å ta så lett på noe de fleste av oss hadde oppfattet som anledning til et lite kakestykke i hvert fall.
Direkte mystisk