-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fortsatt macho hos Iveco
33 år gammel – da begynner man å bli supermann. Eller i det minste ikke for barnslig, i følge Mauro Veglia (midten). Nye Daily er lansert.
Veglia er sjef for Iveco Marketing og samtidig Senior Vice President med ansvar for lette og mellomtunge biler derfra.
Her står han sammen med Enzo Gioachin, Senior Vice President med ansvar for kundebehandling og Massimo Repetto, ingeniør og ansvarlig for Light Platforms.
Jeg spurte nemlig Veglia om bruken av Superman-logoen, som går igjen på all markedskomminikasjon som har med den nye Daily å gjøre.
Han forteller at logoen (og merkenavnet, og selve helten) tilhører Warner. Det er tegnet av Jerry Siegel og Joe Shuster i 1938, men at Iveco har gjort en avtale om å bruke det ett år fra nå.
- Men, presiserte han, vi bruker bare logoen, som er kjent av 80 prosent av verdens befolkning over 24 år. Selve Superman kommer vi ikke til å bruke, vi ønsker ikke å bli FOR barnslige.
Jeg hadde ikke hjerte til å spørre om de ikke var i ferd med å bli for macho.
For fire år siden gikk IVECO inn som global sponsor for All Blacks – New Zealands rugby-landslag.
Så gikk de inn i en to-års avtale med Dorna – de som styrer MotoGP-serien. Si hva du vil – ingen er vel i tvil om at gutta som kjører to hjul på rammeste alvor er adskillig tøffere enn fashion-modellene som er superstjerner i Formel 1.
Og nå har vi altså den nye Daily der du ikke har sjanse til å slippe unna assosiasjonene med Superman det kommende året.
Svingbare tåkelys
Heldigvis har den nye generasjonen litt mer enn en mytisk frontfigur også. For det første ser du at den er ny. Fronten med innslag av sølv over luftinntaket er ikke å ta feil av.
Men i tillegg til å være nydesignet inneholder den bedre luftstrømning til radiator og intercooler, tåkelys som følger forhjulenes bevegelser og et praktisk trinn på støtfangeren som gjør det litt mer sjarmerende å vaske frontruta.
Dørene åpner generøse 64 grader, førerplassen er ny med et ratt som også kan justeres i høyden og pedalene har fått ny og bedre plassering, samtidig som man har vært smart nok til å speilvende giroverføringen, for å sikre litt ekstra benplass.
Det er mengder av oppbevaringsvolum, og kontormuligheter med plass for PC og skrivebordsmulighet på rattet. Nøkkel med fjernkontroll av dørlåsene, også til varerommet er en av de nye mulighetene.
Lastfølsom ESP
I sikkerhetsavdelingen er rekken av tre-bokstavs kombinasjoner imponerende lang: ESP 9 betyr den absolutt siste generasjonen, diverse assistenter som sørger for at hjul ikke spinner og ikke låser seg, nødbremsassistent og bakkeholder hører også til.
En lasteføler styrer ESP’en avhengig av vektfordelingen og du kan få med både TSM og RMI og ROM – innretninger som hindrer tilhenger i å slenge, eller at bilen skal ende på taket. 4 solide air bags høres kanskje mer konkret ut.
Nå fortalte Iveco omhyggelig om den nye generasjonen tidligere i sommer. Men det er først nå vi har fått sett dem, varebiler i mange forskjellige dimensjoner, chassis med førerhus, crew cabs, minibusser o.s.v. til sammen – forsikrer de oss – 7000 forskjellige muligheter.
3,0 liter og 205 hester
Når det gjelder drivlinjen legges det størst vekt på en nye 2,3 liter på 146 hk og en treliter på 205 hk. Euro 5 selvfølgelig.
Begge disse motorene finnes også med lavere ytelse.
I tillegg er det et trelites metan-brenner. Naturgassmotorer blir stadig mer populært for biler som stort sett opererer i tette bysentra.
Girkasse med robotskift finnes for alle motorene, bortsett fra den på 205 hk. Ellers er det en manuell seks-trinns som stilles til disposisjon, med Start Stop funksjon.
120-liters tank
Du får også en girskift-indikator på dashbordet, IVECO har tatt forbuket på alvor nå. Samtidig som de har klart å øke tankvolumet. På chassis-utgaven kan du sågar få 120 liter. Mens gass-brenneren har en liten 17 liters dieseltank som reserve.
Litt om målene til slutt. Den nye modellen finnes med tre akselavstander: 300, 330 og 395 cm. Varevolumene strekker seg fra 4,7 kubikk til17,2 og nyttelast fra 1145 til 4140 kg.
Bilen vil være på veien i god tid før jul.