De hevder at «alt er nytt» med bilen som nå lanseres i Europa. Det omfatter nytt karosseri og chassis, et mer muskulært design og selvsagt en rekke nye interiørløsninger som gir enda bedre komfort.
Samtidig skal en oppgradert motor, avanserte sikkerhetssystemer og et omfattende utstyrsnivå, bidra til en enda bedre kjøreopplevelse.
Den utgående modellen har holdt seg fantastisk godt gjennom årene. Faktisk må vi tilbake til juni 2012 for å finne sist gang Isuzu lanserte en helt ny modell.
Salgssjef for RSA som har agenturet for Isuzu i Norge Steinar Dokken, er klokkeklar på at dette er en milepæl for den japanske pickup-produsenten.
– Fabrikken har aldri tidligere produsert en så flott bil, med så mye utstyr. Den har fått et helt nytt design og en rekke nye løsninger som gjør at vi fortsatt tør å påstå at Isuzu D-MAX er både flottest og tøffest i klassen, sier han offensivt.
Annonse
Ordene over var hovedpunktene Isuzus utviklere brukte i arbeidet med den nye D-MAX-modellen.
Målet var å skape en pickup med lavere forbruk, revolusjonerende design, klasseledende sikkerhet, men samtidig bevare D-MAX sine gode og praktiske løsninger, som blant annet 3,5 tonn hengervekt.
Nykommeren har bi-LED signatur frontlys, og på baklyktene brukes det doble LED-kantlamper som gir unikt lysdesign både foran og bak.
Ifølge Dokken har nye D-Max et ekstremt høyt utstyrsnivå, mer komfort, sterke spesifikasjoner og et ledende sikkerhetsnivå.
Nyutviklet motor Etter å ha bygget mer enn 27 millioner motorer, er Isuzu svært erfarne innen dieselteknologi.
Den nye motoren har en effekt på 163 hk og maks dreiemoment på 350 Nm og leverer ifølge produsenten kompromissløs ytelse mens den oppfyller de nyeste utslippsstandardene og øker drivstofføkonomien ytterligere.
Annonse
De forteller videre at den kombinerte effekten av høyt innsprøytningstrykk, elektronisk styrt VGS-turbolader og varmeisolerende belegg på stemplene har gitt en motor med høy effekt, lavt drivstofforbruk og lite støy.
Motorytelsen er også forbedret ved optimalisert girutveksling og moderne kontrollsystemer.
God komfort Dokken forteller videre at kjørekomforten er kraftig forbedret fra den utgående modellen.
Interiøret består av det han definerer som elegant design og eksklusive materialvalg. Ny 9-tommer infotainment skjerm i midtkonsollen.
Nye seter med åtteveis elektrisk justering og korsryggstøtte, samt en svært komfortabel sidestøtte og høydejustering av setet, tar langturene til neste nivå.
Mye utstyr Blant tingene Steinar Dokken er spesielt imponert over er utstyrsmulighetene.
– Utstyrsnivået er på nivå med godt utstyrte personbiler. Det gjør at opplevd kvalitet og komfort er på et helt nytt nivå. Dette i kombinasjon med suverene spesifikasjoner, forteller Dokken.
I Norge har Isuzu hatt en meget sterk posisjon siden D-Max inntok markedet i 2007. Typiske konkurrenter er Toyota Hilux, Ford Ranger og VW Amarok.
– Vi har vært en sterk og stabil aktør hele veien. Isuzu har alltid vært blant de mest solgte, også Norges mest solgte. Nå får vi en helt ny bil som er nyutviklet fra topp til tå. Målsettingen for 2021 er igjen å bli markedsleder i pickup-segmentet, sier Steinar Dokken.
Derfor er RSA også «belønnet» med å være det første landet i Europa som lanserer nye Isuzu.
– Forhåndssalget starter denne uken. Vi anbefaler alle å ta kontakt med nærmeste forhandler for et godt tilbud på nye D-Max. Er du tidlig ute med å bestille er du sikret å få bilen levert i år, sier Dokken.
Administrerende direktør i RSA, Frank Dunvold, har høye forventinger til årets nyhet i pickup-segmentet.
– November 2007 lanserte vi første generasjon D-Max i Norge. Siden den gang har det vært et eventyr. Årlig et sted mellom 20 og 25% markedsandel, og Norges mest solgte i perioder. Isuzu bygger biler med imponerende driftssikkerhet. Med Isuzu sitt DNA ivaretatt i kombinasjon med et fantastisk design, komfort og suverene ytelser, så er vi overbevist om at nye D-Max blir en vinner i pickup-segmentet, sier Dunvold.
Stolte tradisjoner
Isuzu er et merke som snart kan feire 100-årsjubileum – den første lastebilen ble produsert i 1922. Bilene har blitt solgt over hele verden, i alle slags forhold, i mer enn 100 land. Isuzu er en verdensomspennende leverandør med lang erfaring og godt testede produkter.
Nye D-Max viderefører en tradisjon for kvalitet som begynte med Isuzus første pickup i 1963. Den er konstruert for enkelt vedlikehold, med bunnsolid rustbeskyttelse og flere vedlikeholdsfrie komponenter.
Fakta Isuzu D-Max
Pris fra kr 378.720 eks. mva.
To karosseri-varianter, Extended Cab og Double Cab
Alle modeller tilgjengelig med automatgir
Effekt 163 hk
Maks dreiemoment 350 Newtonmeter
3,5 tonn tilhengervekt
Lengde double cab 5.265 mm
Bredde 1.870 mm
Høyde 1.790 mm
Forhåndssalget har nå startet hos 76 Isuzu-forhandler over hele landet.
De første leveringene vil være fra November.
Dette er noe av utstyret du får i nye Isuzu D-MAX:
Adaptive cruise control
Elektronisk differensialsperre
4x4 med lavserie
BI-LED signatur frontlys, automatisk fjern- og nærlys
Automatisk lys
8-veis justering av førersete
Skinnseter ekstra komfort
Justerbart skinnratt
9-tommers multimediaspiller med Apple Carplay og Android-støtte