Mange hadde høye forventninger da helt nye Isuzu D-MAX ble lansert i starten av året.
Annonse
Forrige generasjon D-Max ble lansert i 2012, og har gjennomgått en rekke oppdateringer siden den gang. Den nye modellen er derimot langt mer enn en oppgradering – her er alt nytt og både komfort og utstyr er på et høyere nivå enn hos forgjengeren.
– Siden lanseringen av nye Isuzu har salget gått som en drøm, og Isuzu er bilmerket med desidert størst salgsøkning i sitt segment, i tillegg til å være den mest solgte pickupen i Norge så langt i april, sier salgssjef i Isuzu Norge, Steinar Dokken.
Nå er endelig de første Arctic Trucks-ombygningene klare!
Isuzu Norge + Arctic Trucks Arctic Trucks har årelang erfaring og er en av landets største leverandører av ombygninger og utstyr til firehjulsdrevne biler. I tillegg til mange års erfaring med Toyota Land Cruiser og HiLux har de bygget om Isuzu D-MAX siden 2012.
Til sammen det blitt levert ut hele 700 ombygde Isuzu D-MAX Arctic Trucks, og mange har ventet spente på Den nye modellen av Isuzu D-MAX AT 33 og AT 35. Endelig er de første versjonene ferdigbygget!
Annonse
– Arctic Trucks har vært en fantastisk samarbeidspartner for Isuzu Norge, og vi gleder oss til neste kapittel med helt nye D-MAX. Kvaliteten på ombygningene deres er svært bra, og resultatet er den tøffeste pickupen i klassen, sier Dokken.
Isuzu AT 33 og AT 35 Isuzu Arctic-Trucks-sortimentet består av Arctic Trucks 33 og Arctic Trucks 35. AT33 er en enklere ombygning, og består av blant annet 20 mm heving, tilpasning av hjulhus, større hjul, hengerfeste, skvettlapper bak, nye felger og kalibrering av speedometer.
Arctic Trucks 35 er en vesentlig mer omfattende ombygning og skreddersys for terrengkjøring under ekstreme forhold. Daglig leder hos Arctic Trucks, Ørn Thomsen, forteller at det ligger svært mye planlegging bak Isuzu AT35.
– Vi begynte planleggingen av den nye modellen av Isuzu AT35 allerede i oktober 2019. Planleggingsfasen går i korte trekk ut på å utforme det designet vi ville ha, hvor vi gjennomfører 3D-scanninger for å sikre kvaliteten. Før en Arctic Trucks settes ut på veiene, er den gjennom mange omfattende test-runder, sier Thomsen.
Han legger til at ombygningen av Isuzu AT35 tar omtrent 70 arbeidstimer, og at det har gått med mange tusen timer til selve planleggingsfasen.
Ombygningen består av nye lakkerte skjermbreddere, større hjul, nye felger, tilpasning av hjulhus, avtagbart hengerfeste, skvettlapper foran og bak, nye stigtrinn, 40 mm mer heving, kalibrering av speedometer og momentnøkkel til dekkskift. Hele 85 deler byttes ut eller legges til.
Annonse
– Kort fortalt er resultatet høyere bakkeklaring, bedre veigrep og en bil som takler kjøring under alle forhold. Den ser ikke bare tøff ut – den er det også, sier Thomsen.
De første bilene ferdig Isuzu Norge og Steinar Dokken er mer enn fornøyd med resultatet av ombygningen av den nye modellen.
– Nå som de første bilene er bygget om ser vi si at resultatet ble utrolig bra. Arctic Trucks er representert over store deler av verden, men utviklingen av AT35 har skjedd i Norge hos Ørn & co. Modellen har blitt utviklet i Norge for resten av verden hvor Arctic Trucks er representert, sier Dokken.
Han legger til at målsetningen for 2021 er å levere 200 stk. Isuzu-Arctic Trucks.
Stadig flere ønsker seg en Isuzu Arctic Trucks 35, og salget har gått over all forventning. Dersom man bestiller bil nå, kan man forvente levering til høsten.
– Spekteret på kundelisten er svært bredt. Vi har alt fra håndverkere, kommuner, jegere, fallskjermhoppere, friluftsmennesker, forsvaret, politi og surfere på kundelisten. Et tips til Norgesferien er å oppleve landet i en Isuzu Arctic Trucks med taktelt, sier Ørn Thomsen.