-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Først til Norge:
Isuzu D-MAX som el-truck
Neste uke viser Isuzu frem sin nye D-MAX BEV – merkets første elektriske kjøretøy. De kunngjør samtidig at Norge blir det første landet i verden til å lansere den elektriske pickupen i løpet av 2025.
El-utgaven av Isuzu D-MAX blir avduket under Bangkok International Motor Show som finner sted fra 27. mars til 7. april. Isuzu har tidligere bekreftet at de har en elektrisk pickup på trappene, men dette er første gang den vises frem til offentligheten.
Egenskaper i behold
Den el-drevne pickupen er utviklet for å imøtekomme et bredt spekter av behov for så vel kommersielle kjøretøy som personbiler, samtidig som den opprettholder de høye spesifikasjonene og ytelsene Isuzu D-MAX er kjent for.
Med nyttelast på 1 tonn og hengervekt på 3,5 tonn, beholder elektriske D-MAX tilsvarende egenskaper som dieselutgaven. Dette oppnås gjennom anvendelse av avanserte elektriske motorer og en solid ramme- og karosserikonstruksjon.
Systemet for firehjulsdrift er utstyrt med nyutviklede e-aksler både foran og bak og gir ifølge produsenten utmerket fremdrift på krevende terreng kombinert med den jevne akselerasjonen som er karakteristisk for elektriske kjøretøy på vei. Samtidig reduseres støy og vibrasjoner, noe som bidrar til en mer behagelig kjøreopplevelse.
Norge først i køen
Isuzu har valgt Norge som det første land i verden for lanseringen av D-MAX BEV, som et resultat av landets unike posisjon innen elektrifisering av transportsektoren. Den elektriske pickupen vil i første omgang introduseres på det europeiske markedet, og deretter gradvis rulles ut iblant annet Australia og Thailand.
– Isuzu D-MAX har vært en foretrukket arbeidsbil for mange i flere år, og vi ser frem til å introdusere en elektrisk utgave til norske kunder i 2025, sier Steinar Dokken, salgssjef i Isuzu Norge.
Han forteller at årsaken til at Norge prioriteres er den aktive rollen importøren har spilt i utvikling av den elektriske pickupen.
Foreløpige spesifikasjoner
Kjøresystem | AWD |
Batteritype | Lithium-ion |
Batterikapasitet | 66,9 kWt |
Maks. effekt | 130 kW/177 hk (Frontmotor 40kW / Bakre motor 90kW) |
Maks. dreiemoment | 325 Nm |
Maks. hastighet | Over 130 km/t |
Maks. nyttelast | 1.000 kg. |
Maks. hengervekt | 3.500 kg. |
– Representanter fra fabrikken har ved flere anledninger besøkt Norge for å lære om det elektriske markedet her. I tillegg har produsenten gjennomført en rekke tester på norske veier, både på sommer- og vinterføre. Dette har bidratt til å sikre at nykommeren oppfyller Isuzus høye standarder for kvalitet, ytelse og pålitelighet, selv under krevende kjøreforhold, sier Dokken.
Stort potensial
Foreløpig er det begrenset med tekniske data, blant annet får vi ingen informasjon om rekkevidde og ladefart. En batteripakke på 66,9 kWt antyder imidlertid at rekkevidden vil begrense seg til et sted mellom 250 og 300 kilometer dersom ikke Isuzu har funnet noen smarte løsninger for å redusere forbruket.
Det er mange som etterspør elektriske yrkesbiler med firehjulsdrift, spesielt innen offentlig sektor som er pålagt å velge fossilfritt der det er mulig, så bilen bør ha et stort potensiale i vårt langstrakte land.