-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW Crafter tar steget ut i lyset
VAREBIL, PRØVEKJØRT: Da VW i dag presenterte ny utgave av sin største kassebil var det med 25 prosent lavere driftskostnader, 10 prosent mer nyttelast – og lavere pris.
KØBENHAVN-MALMØ: Det vanskelig å vurdere en såkalt facelift på en modell på forhånd. Ofte er det kun kosmetiske endinger, bare akkurat nok til å forsvare å kalle bilen "ny" i markedsførings-materiell.
Andre ganger er det enkle tekniske oppdateringer som er nødvendig for å oppfylle minstemål av lovkrav - som Euro 5-motorer, som er påkrevd fra årsskiftet 2011/2012.
Og av og til ser det ubetydelig ut på forhånd, men viser seg å være et kraftig jafs i konkurransedyktighet. Det siste kan synes å være tilfelle her:
For VW har ikke helt fått det til med Crafter hittil, i hvert fall ikke om vi leser den norske registreringsstatistikken. Den er kort sagt valset over av Sprinter-bilene fra Mercedes.
Og det er kanskje litt rart, når vi vet at Crafter i praksis er en Mercedes. VW har riktignok noen egne interiør- og eksteriørdetaljer og ikke minst motor i bilen. Men grunnstammen er samme som i Sprinter.
De som har kikket på kvalitetsrapporter som tyske Dekra, vet også at Crafter faktisk er like solid som Sprinter. Disse to bilene rager over øvrige konkurrenter i klassen i Maengelrapport 2011 fra Dekra.
MEN: Nå har Crafter etter alt å dømmer gått NED i pris – og kraftig OPP i egenskaper og ytelser.
(Merk at det med pris er et "norsk" fenomen (takk avgiftssystem), for grunnpris øker i følge tyskerne med nær en prosent).
Eksteriøret først: Her er kun enkle endringer, men likevel godt synlig i en tøffere front, med blant annet lakkert stripe under grillen.
Nå stusset jeg en stund på at Crafter ikke har fått en eller annen form for LED-lys-løsning. Men når jeg nå vet at Transporter i dag er "sluppet" med nye bi-exenon-lys med LED-kjørelys skjønner jeg vel sammenhengen – det kommer vel en ny facelift på Crafter om ikke lenge, med LED-lys…
Interiør deretter: Interiøret er oppgradert. Ikke voldsomt, men med et bra touch av arbeidsluksus. La oss si det sånn: Jeg føler fortsatt at jeg kjører Mercedes når jeg sitter i Crafter, det er Mercedeshendler, instrumenter etc…
Og som et apropos, utstyrslisten til denne bilen er lang og variert. I hvor stor grad den er utvidet og hvor konkurransedyktig prisene er kan jeg ikke si på stående fot, men for de som vurder en luksuriøst utstyr "sjåførbil", de mangler ikke muligheter med Crafter.
Under skallet: Det er samme bilen, men stort sett alle karosserideler har nå fått en kraftig oppdatert rustbeskyttelse. Det er kanskje ikke viktigst for dem som skal kjøpe ny bil, men likevel en god forsikring om øket kvalitet.
Så har vi nyttelast da: Ikke fordi bilen er blitt kraftigere, men fordi motorene har gjort den lettere. 10 prosent mer nyttelast sier VW i skrytemateriellet, og det skulle betyr at nyttelasten passere 1500 kilo for alle modellene, om jeg har regnet rett? Men det siste tror jeg du skal ta med en klype salt, sjekk de spesifikke modellene grundig og ikke tro på annet enn de som står i vognkortet.
Motorer som monner: Dvs. mye smartere motorer. VW til byr akkurat de samme ytelsene i hestekrefter, som er hhv. 109 og 136 med en gang, samt 140 og 163 hester fra biturboutgavene litt senere i år.
For alle er det nå firesylindret 2,0 liter som gjelder – som er en kraftig downsizing fra 2,5-literen som ble brukt tidligere, men med bedre dreiemoment.
VW skryter også i pressemateriellet av et for bilens størrelsen svært hyggelig drivstofforbruk på 0,72 liter per mil.
La oss si det sånn: Ta det med en liten klype salt. Dette gjelder den største motoren, og med Blue Motion Technology. Jeg er ikke helt overbevist om at det nødvendigvis er førstevalget hos Crafter-kjøpere flest.
Men både VW sentralt og den hos den norske importøren Møller virker man å være seg svært bevisst at Crafter-kunden er en næringskunde – med den næringsdrivendes krav både til å skreddersy produktet og til å levere oppfølging en næringsdrivende kan leve med.
Så får vi se, om de har funnet koden som knekker Sprinterdominansen. For Tyskland er målet å ta 2. plassen i segmentet, i Europa totalt 3. plassen. I dag ligger Crafter på 6. plass.
Totalt leveres Crafter i over 400 kombinasjoner, fra kassebil i ørten lengder og høyder via minibuss og pickup til chassis og bobilemne. Og leveringsstart er i august, først 109 og 136 hester, senere 163 hester og 140 hester.
De variantene vi foreløpig har pris på er (alle priser inkl. mva.):
- Kort lengde, lavt tak, 109 hk, 334.800 kroner
- Kort lengde, lavt tak, 136 hk, 348.300 kroner
- Medium lengde lavt tak, 109 hk, 343.700 kroner
- Medium lengde lavt tak. 136 hk, 357.200 kroner
- Lang lengde, høyt tak, 136 hk, 388.900 kroner
- Ekstra lang, høyt tak, 136 hk, 394.100 kroner
FØLG VAREBIL PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL