-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trang start for nye Crafter
Det er store forventninger til nye VW Crafter. Men den første norske testbilen leverer ikke varene helt som ventet.
TEST: VW Crafter 35 2,0 TDI 136 hk 6 tr. man L2H2 (3,5 tonn, 11,0 kubikk)
Alt burde ligge til rette for suksess for ”nye” VW Crafter, etter faceliften med nye og tidsriktige Euro 5-motorer.
For argumentene er klare: Bortsett fra grill og oppdatert drivverk er Crafter nær identisk med bilklassens soleklare markedsleder, Mercedes Sprinter.
Og i tillegg kan Crafters næringskunder støtte seg på Norges suverent største importør- og forhandlerapparat innen varebil. Harald A. Møller har i dag over 30 prosent markedsandel med VW nyttekjøretøy.
Så hvor skar det seg? La oss presisere at testbilen som er stilt til disposisjon for YrkesBil både ser flott ut, den er til dels godt utstyrt, og den kommer til en hyggelig pris.
Etter å ha tilbrakt snaut 500 varierte kilometer bak rattet, skuffer testbilen likevel kraftig fra et førersynspunkt:
- Høyt støynivå
- Gammeldags motorkarakter
- Upresis på veien
- Ujevnt utstyrsvalg
- Noe lav nyttelast
Flott bil å se på
Blå perlemorlakk (til 10 lapper ekstra) gir bilen et drag av premium alt når vi nærmer oss. Crafter-snuten er tøff, og er ikke til å forveksle med Sprinter. Forskjellen fra forrige generasjon er enklest å se på den lakkerte stripen under grillen, som også bidrar til å øke familielikheten med øvrige VWer.
Testbilen har høyt tak (2,7 m) og mellomkort akselavstand (3,6 m). Det er hva mange av konkurrentene kaller ”L2H2”. Resultatet er en litt stutt figur, men lengden på bare 5,91 meter er selvsagt gunstig for dem som kjører mye ferje. Effektivt varevolum ligger rundt 11 kubikkmeter.
Utvendig merker vi oss utstyr som skyvedør på venstre side, hengerfeste og stigtrinn bak. Og bakdørene åpner 270 grader. I varerommet finner vi et bra gulv, en godt kledd skillevegg, samt grei nok veggkledning (tynne plater med tendens til vibrasjon). Men ettersom bilen ikke har vinduer verken i varerom eller skilleveggen, gir den ene innvendige lampen i overkant sparsomt belysning.
Halvspartansk førermiljø
Førermiljøet i Crafter er luftig, og selv røslige karer finner god plass. Testbilen har fått komfortførersete og armlene, og det mangler heller ikke mange på smarte løsninger eller koppholdere i bilen. Likevel er følelsen merkelig spartansk – det er så jeg overraskes av elektriske vindusheiser!
Årsaken er langt på vei et tynt ratt, uten noe form for multifunksjon eller smarte betjeningshendler på rattstammen. LCD-displayet i dashbordet er av simpleste sort, uten noe nyttig form for kjørecomputer, men med en nær irrelevant girindikator (motorvalget gjør at det som regel bare er ett mulig gir å bruke…).
Testbilen har heller ikke fått cruisekontroll eller hill holder, to veldig hyggelige hjelpemidler i sjåførhverdagen. Men den har Mercedes smarte ryggesensorsystem med signaler i speilet – og det er jo nettopp der du bør se når du rygger. Og bilen har et bra lydanlegg med blåtann handsfri.
Støynivå fra gamle dager
Men radioen eller telefonen ble ganske enkelt ikke brukt, da testbilen støyer mer enn nok av seg selv. Det starter med motorstøy. Deretter vokser det på med dekkstøy. Ute på motorveien slår vindstøyen kraftig inn. Og bak det hele fornemmer man underliggende vibrasjoner fra varerommet. Da jeg en kveld kom hjem fra to timer på motorveien singlet det fortsatt i ørene da jeg la meg for natten.
Isolert sett er 136-hestersmotoren ikke direkte dum, men den er heller ikke noe stjerneeksempel for en ”ny” bil. Den bruker mer drivstoff enn samme bil med 163-hestersmotor! Dernest er motorkarakteren lite elegant. Man tvinges til høyt turtall på de to-tre laveste girene. Nærdistribusjon, boligstrøk og andre steder med fartsgrense 50 km/t blir med andre ord slitsom kjøring.
Ute på landeveien ligger turtallet bedre i arbeidsområdet, men du kan likevel høre hvordan turboen jobber som besatt for å holde momentet oppe. Med full last endte vår testrunde på 470 km med et forbruk på ca 1,04 liter på milen. Angitt kombinert forbruk er til sammenlikning 0,86 liter på milen.
Ullen styring, lav nyttelast
Heller ikke styring eller stabilitet får spesielt høy score. Uten last er det heller ikek forventet, men heller ikke da vi lastet bilen til maks ble stabiliteten bedre. Norsk Scania stilte villig med traktor og 1150 kilo betongkloss til oss. Riktignok fikk vi fordeling på 1520 kilo foran og 1910 kilo bak (44/56 prosent), men det er gjerne sånn det blir. Fortsatt var bilen upresis nok til at man helst beregnet seg ekstra plass.
I vognkortet er det for øvrig angitt 1479 kilo nyttelast på bilen, riktignok med forbehold om utstyrsnivå. Og det forbeholdet er viktig, for da vi veide bilen på Risløkka trafikkstasjon (tom, full tank), var maks nyttelast på 1180 kilo. Det er hele 300 kilo under.
Heller ikke hengervekt på 2000 kilo imponerer. Konkurrentene Opel Movano og Fiat Ducato vi testet tidligere i år kunne skilte med 2500 kilo. Til Crafters forsvar er det imidlertid mulig å bestille forsterkning til 3500 kilo.
Et område hvor Crafter får honnør er sikkerhet. Elektronisk antiskrens (ESP) er standard. Systemet er både lastadaptivt, og med tilhengerstabilisering. Det er ikke mulig å slå ESPen av, men det er mulig å slå av antispinn. Og både fører og passasjer beskyttes av airbags (dog uklart om det gjelder begge passasjerene…).
Prisbildet, da?
Startpris på VW Crafter er 280.000 kroner eks. mva. (gjelder 109 hk, kort bil med lavt tak). Testbilens grunnpris er drøyt 300.000 kroner. Dermed plasserer Crafter seg tydelig 20-30.000 kroner over de fleste konkurrentene – og tilsvarende under den aller hardeste konkurrenten, Sprinter.
De konkrete basisprisforskjellene er mest av akademiske interesse. Dette er biler som ofte blir betydelig ekstrautstyrt og skreddersydd. Likevel sier det noe om hvordan bilene posisjonerer seg i forhold til hverandre. Testbilen er videre utstyrt for 65.000 kroner ekstra. De fleste sjåfører ville nok rokkert på detaljer i utstyrsvalget, men i kronesum er bilen fornuftig spekket. Med unntak for motoren.
Prisforskjellen mellom testbilens 136 hk/340 newton og biturboversjonen med 163 hk/400 newton er bare 10.000 kroner. Det er antagelig de smarteste kronene kommende Crafter-eiere kan investere.
LES OGSÅ TESTER AV:
PRØVEKJØRT:
Underkarakter førermiljø: 65 av 100. Terning 4
Crafter har egentlig alle forutsetninger for å være en god arbeidsplass. Kupeen er luftig, logisk og komfortabel, og det er plass til både liten og stor. Hovedankepunktet er støynivået i kupeen. Dernest en motorkarakter i 136-hesteren som er langt fra moderne. Og vi er heller ikke helt fornøyd med kjørefølelsen. Testbilen var i tillegg noe mangelfullt utstyrt sett fra et sjåførsynspunkt.
Underkarakter varerom: 73 av 100. Terning 5
Bilen er relativt kort, men høy, og med to store sidedører, 270-gradersåpning av bakdører og lav innlastning er det vanskelig å kritisere bilen for noe annet enn at den er kort. Og det er jo et valg. Bilen har grei veggkledning, men er svak på belysning. 1180 kilo faktisk nyttelast er 300 kilo under det som er anslått i vognkortet.
Underkarakter biløkonomi: 69 av 100. Karakter 5
Den spesifikke testbilen faller strengt tatt mellom to stoler. Den er forsøksvis utstyrt i retning premium. Men det er i utgangspunktet en sparebil. Ergo gir ikke kostnad ved anskaffelse full score for noen av delene. Driftskostnader er redusert med lavere forbruk og lenger serviceintervaller enn tidligere. Anslått restverdi vil holde seg respektabel alle faktorer tatt i betraktning.
Hovedkarakter: 207 poeng av 300 mulige. Terning 5.
Takket være fine detaljer sanket Crafter nok poeng til akkurat å skli inn på terning 5. Det er ingen dårlig karakter, spesielt ikke når testerens magefølelse tilsa karakter 4. Men karakter 4 er jeg redd mange andre kan føle også, om de får noen mil bak rattet i akkurat denne bilen. Og det er antagelig ikke nye Crafter verdig – mot at den får vist seg med ”riktig” motorvariant og bedre støydemping. Med biturbomotoren med 163 hester og 400 newton, som vi kjenner fra Amarok, burde bilen stemme bedre med førsteinntrykket vi fikk ved lanseringen i København i juni.
FAKTA VW Crafter 35 2,0 TDI 136 hk 6tr. man L2H2 (3,5 tonn, 11,0 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1968 ccm, 100 kW (136 hk) v/3500 o/min. 340 Nm v/1575-2250 o/min.
Mål: 591 x 199 x 271 cm (L/B/H), akselavstand 367 cm, varevolum 11,0 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 2021 kg, tilhengervekt 2000 kilo, nyttelast 1479 kg.
Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart 156 km/t.
Oppgitt forbruk: 0,86 l/mil (blandet), 226 gram CO2/km
Pris fra: 358.700 kroner før ekstrautstyr (ca. 301.190 eks. mva)
Pris testbil: ca 440.000 kroner (365.572 eks. mva)
Modell til Norge: Fra høsten 2011
Nærmeste konkurrenter: Opel Movano, Fiat Ducato, Iveco Daily, Renault Master Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Mercedes Sprinter, Ford Transit