-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Crafter på nye av-veier
Noen ganger kan fire være bedre enn to. Nå åpner Volkswagen for å ettermontere firehjulsdrift fra Oberaigner på den største bilen sin.
Det er ikke ukjent å overlate 4x4 installasjonen til utenforstående. PSA (og etter hvert Toyota) har gjort det så lenge nå at man tror at Dangel er en del av produsenten og ikke en etterpå-leverandør.
Nå får vi se hvor lang tid det tar østerrikske Oberaigner å opparbeide seg det samme imaget. De skal nå tilby ettermintert firehjulsdrift for Volkswagen Crafter, parallelt med at Volkswagen tilbyr sitt originale 4Motion-system.
Volumet blir sikkert ikke like høyt, men det burde kunne bli et interessant produkt.
Det er ikke første gang Oberaigner leverer slike sett. Deres løsninger er for eksempel brukt på de samme PSA-bilene om kommer med Dangel-transmisjon her hjemme og også på Renault/Nissan, eller Mercedes Sprinter.
Den løsningen de har valgt for VW Crafter kommer med en ekstravekt på 130 kg.
5 eller 5,5 tonn blir tillatt totalvekt.
En klar fordel, i hvert fall når vi snakker om minibusser, er at bilene ikke blir noe høyere etter ombyggingen.
Det er permanent firehjulstrekk det dreier seg om, med Torsendifferensial og det de kaller asymmetrisk-dynamisk momentfordeling. I det virkelige liv betyr det en diffsperre som reguleres elektronisk.
Oberaigner sier at offroad-pakken egner seg for 130 kW motor, tvillinghjul og 6 trinns manuell eller 8 trinns automat. Og at det kan brukes under åpent eller lukket påbygg og på alle akselavstander.
I Tyskland tar de € 9.500,- for denne og for forhandlerne ligger den allerede inne på portalen til Volkswagen nyttekjøretøy.