-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Pickuper på ville veier
«Salg av farlige US pickuper økte med 20 prosent i Europa». Slik lyder innledning til en ny melding fra Transport & Environment – lobbyorganisasjon i Brussel.
Farlig blir forklart allerede i første linje: med disse bilene er det tre ganger så stor sjanse for å drepe en fotgjenger eller syklist, hevder foreningen.
Det neste argumentet er at det ble importert nesten 5000 Dodge Ram til Europa i fjor – 20 prosent flere enn i 2022. Det er mer enn 20.000 Ram på europeiske veier, sier de.
Og det er først og fremst Ram angrepet dreier seg om.
Argumentet er at i Europa begynner det å komme på plass regler som skal bedre bilenes sikkerhet, og som skal redusere deres utslipp.
Unngår typegodkjenning
Men biler som Ram har en ganske åpen bakdør inn på det europeiske markedet. Den heter Individual Vehicle Approval og gjelder mindre volumer der bilene ikke behøver å være typegodkjent, men blir godkjent en og en.
Det betyr blant annet at de ikke behøver møte kravene i EUs General Safety Regulation fra 2019, de behøver ikke kjøre landeveistester for å måle CO2 og det er ikke noe krav til at de skal møte EUs utslipps-standarder for person- og varebiler.
I et separat brev til sentrale EU-myndigheter bruker de også Corvette for å vise hvor enkelt dette blir for produsentene.
Corvette har vært importert med normal typegodkjenning, men fra april ble den «lurt» inn i Europa på IVA.
Ber EU stenge døren
Når det gjelder Ram er det flere elementer som gjør at det er smart av Stellantis å ta den ut av den normale flåten.
Ram, skriver T&E, har et utslipp på mellom 300 og 910 gram CO2/km – inntil ni ganger mer enn en gjennomsnitts bil.
Men når Stellantis skal måle flåteforbruket sitt, kommer ikke de høye Ram-verdiene med i betraktning.
James Nix som har kontroll på biler i T&E sier at «Pickuper som 4Ram bør ikke finnes på europeiske veier. Ikke bare er de sterkt forurensende, de er også livsfarlige (deadly). Vi trenger mindre biler på våre veier, vi kan ikke gi fritt leide til de største og farligste. EU må lukke mulighetene som tillater slike monstre på våre gater».
T&E gjorde en tilsvarende henvendelse til EU-kommisjonen og fikk et svar i november som de sa de var fornøyd med.
Nå uttrykker de imidlertid stor bekymring fordi det er overhodet ingen signaler om at noe skjer.