-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt system skal gi bileieren bedre oversikt og kontroll over dekkene
«Alle» vet at riktig dekktrykk gir sikkerhet, mindre dekkslitasje, mindre forbruk og unødvendig utslipp til miljøet. Nå vil Continental gjøre det enklere å ha oversikt og kontroll.
Lufttrykket er viktigst for sikkerheten, driftssikkerheten, kjøreegenskapene, livslengden, forbruket og dermed også miljøet.
Continental banker følgende fakta i bordet: Ved å ha riktig lufttrykk øker livslengden til dekket med 20 prosent i forhold til et dekk uten riktig dekktrykk.
Eggers Spedition GmbH, som blir brukt i markedsføringen av ContiConnect-systemet, sparer cirka 500 liter per bil, og 84.000 euro i året.
Bridgestone har tidligere presentert lignende tall.
YrkesBil var med på lanseringen av Contis nye generasjon dekktrykk-sensor i Sevilla nylig. Produktet er nå lansert ut i markedet.
Det naturlige spørsmålet er også det mest naive. Lastebileiere, flåtestyrere og sjåfører er fullstendig klar over hvor viktig det er å ha rett dekktrykk.
Lastebilprodusentene har både dekktrykksvarslere og flåtestyringssystemer. Hvorfor skal lastebileiere investere ytterligere i dekktrykksvarslere, som i tillegg må limes på plass i alle hjul. Og hvorfor sitter ikke systemet i ventilen?
Mer avansert system
Først og fremst syndes det fra sjåførenes side. Dekktrykksystemet i bilen er enkelt å manipulere når det varsles om dekktrykksfall. Sjåføren skrur av varselet. Dette er en hyppig årsak til punktering og dermed driftsstans.
Resultatet er service på åpen vei, misfornøyde kunder og en sinna driftsansvarlig. Det skal nevnes at sjåføren ikke alltid har skylden. Useriøse, til dels kontinentale distributører, sender sjåfører på langtur med utslitte dekk.
YrkesBil stirrer på den nye «dingsen». Hva gjør den, som den gamle ikke kunne? Svaret er oppsiktsvekkende. Contis helt nye Advanced-system er forbedret fra bare å være en dekktrykksvarsler.
Advanced lar seg innpasse både med bilene og ikke minst hjemmekontoret og driftsansvarlig i sanntid. Conti har, sammen med Siemens Mobile, arbeidet frem et system som ikke bare forteller sjåføren og hjemmekontoret om at det er lite luft i ett eller flere hjul.
ContiConnect Advanced måler også mønsterdybde, temperatur og lufttrykk. Dessuten slitasje i forhold til sjåførens kjøring. Hjemmekontoret ser situasjonen. På denne måten kan det planlegges skifte av dekk i tide.
Dekksensoren limes i dekkene. Blåtann-kontrollbokser monteres under bilen og på hengeren. Kommunikasjonen fra disse boksene går til bilen og hjemmekontoret. Sensoren har et eget tilpasset hulrom for feste i de nye generasjonene Continentaldekk, men kan limes på alle dekk uansett leverandør. Den kan også fjernes og brukes på nytt, for eksempel i regummierte dekk. Enheten er batteridrevet og vil tåle 4 – 6 år.
Snart standard
Lastebilprodusentene vil etter hvert levere dekktrykkvarsling som standard i bilene, men ikke på hengerne. Advanced-sensoren kan stå i fire uker uten å sende. Når den aktuelle hengeren kobles til og dataenhetene møter hverandre via blåtann, er hengeren og tralla på nett igjen. Og nota bene! feil dekktrykk er mest typisk på traller! Med mye vekt i kombinasjon med feil dekktrykk økes drivstoff-forbruket, men også slitasjen på tralledekkene. Dette er en feil mange gjør. Trallene blir hyppig brukt av mange. Det er slik man mister kontrollen.
Selvsagt følger det en egen mobil applikasjon til systemet. Du logger deg på og kan se dekktrykket i dekkene, men særlig viktig er det å få beskjed om dekktrykket er feil. Applikasjonen kan også brukes av hjemmekontoret, som igjen betyr at disse kan forberede sjåføren på eventuelle problemer, eller service.
Enklere hverdag
Vi skal tro på Continental når de arbeider med denne teknologien for å gjøre hverdagen enklere for sjåfører, lastebileiere og flåtestyrere.
Conti er ikke alene, men med samarbeidspartnere som Siemens Mobility er vi ganske sikre på at systemet vil virke etter forutsetningene og med de resultatene Continental presenterer: Å unngå uhell eller stans. Maksimere livslengden på dekkene. Spare drivstoff. Tilrettelegge for service i tide. I sum også spare miljøet.
Hva koster det å montere ContiConnect 2.0 i dekkene, og hva koster dataenhetene under bilene og på trallene?
På det tidspunktet vi ble presentert for systemet var ikke prisene klare, men det vil uansett variere i forhold til hvilken løsning kunden ønsker i forhold til antall hjul, sensorer, antall biler og traller. Systemet virker i alle fall lovende. Vi ble imponert.