-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forfriskende bilpark
YRKESBIL HISTORIE: Coca-Cola kom til Norge i 1938. Distribusjonsbiler med standardisert logo og påbygg var en del av merkevarebyggingen.
Det påstås at konservative riksmålsfolk opptatt av pen uttale sa både Mallorcen, Lufthansen og Cocen-Colen.
Men ville de smake på den nye leskedrikken, måtte de også svelge a-endelsene som de hadde slik angst for.
Coca-Cola var nøye med produktkvaliteten.
For at Jarlsberg mineralvannfabrikk skulle få lisens for å tappe Coca-Cola i Norge, krevdes det investering i helt nytt utstyr som tilfredsstilte amerikanernes krav.
Jarlsberg var tidlig ute. Da produksjonen startet i 1938, var Coca-Cola-tapperiet i Oslo det andre som ble opprettet i Europa.
Diamond T og International
Coca-Cola var ikke bare nøye med flaskene og innholdet. Også bilmateriellet skulle bygges opp og dekoreres etter selskapets mal.
Jarlsberg-bedriften lå ved Tønsberg, men det nye tapperiet ble oppført i Oslo.
Samtidig som det kom i drift, hadde Jarlsberg to firmabiler registrert på A-skilter.
Den første, A-36553, var en Diamond T lastebil med førerhus og påbygg ferdigstilt av Centrum Karosserifabrikk i Oslo, som fakturerte 525 kroner for jobben (tilsvarer 19.000 kroner i dag).
Bilen var bygd med åpent lasteplan med høy bakvegg og på toppen et langsgående skilt som reklamerte for steriliserte flasker.
Bil nr. to var en International D-2 ½-tonner med originalt amerikansk Panel Body karosseri.
I likhet med lastebilen hadde varebilen reklameskilt med teksten «Drikk Coca-Cola Iskold» over frontruta, pluss Coca-Cola logo på dørene.
Begge bilene var også merket med Jarlsberg Naturlige Mineralkilder A/S og telefonnummer. Varebilen ble registrert litt senere enn lastebilen og fikk A-36760.
Bedford-flåte etter krigen
Amerikanernes bidrag til seieren over Nazi-Tyskland innledet en epoke med stor begeistring for amerikanske produkter.
Jarlsberg fulgte opp med aktiv Coca-Cola markedsføring, der biler i varm gulfarge var en del av profileringen.
Et flåtebilde fra 1952 viser seks nye Bedford lastebiler med standardiserte påbygg og et litt modernisert språk.
«Iskold» ble endret til «Iskald», og i stedet for «Steriliserte flasker» sto det «Velsmakende og forfriskende».
Samtidig startet ekspansjonen ut over Jarlsbergs salgsdistrikt Oslo og Vestfold.
Brynildsen i Fredrikstad fikk Østfold-markedet i 1950, i 1953 startet lisenstapping i Lillehammer og Telemark, mens E.C. Dahls i Trondheim fikk markedet nord for Dovre i 1954.
Trønderne satset på nye Studebakere, både pickuper og lastebiler, i Coca-Cola utførelse. I 1955 fikk Hansa i Bergen og Christiansands Bryggeri sine tappelisenser.
Deretter gikk det slag i slag, med nye tapperier flere steder, før bryggerifusjoner og nye konstellasjoner førte Coca-Cola inn i Nora – Ringnes – Orkla systemet.
Det endret seg i 1998, da Coca-Cola etablerte sitt eget datterselskap i Norge.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 1-2022. Ikke abonnent? Bli det her!**