-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdenspremiere på nye Citan
Mercedes-Benz har i dag lansert en ny generasjon Citan. Den kommer også som elbil for dem som smører seg med litt tålmodighet.
Nye Citan er en urban varebil som passer godt inn i trange bygater. Den kommer på norske veier mot slutten av året, men vil du ha den som elbil må du vente til andre halvår 2022.
– Med nye Citan komplementerer vi rekken av moderne varebiler der Vito, V-Klasse og Sprinter allerede er på plass. Komfort og sikkerhet er i fokus med et stort utvalg av utstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.
Nye Citan er ifølge Mercedes-Benz en allsidig varebil som kombinerer kompakte dimensjoner med god plass. En rekke forskjellige versjoner og praktiske utstyrsdetaljer gjør at den dekker et bredt spekter av bruksområder.
Når det er sagt er det også verdt å minne om at Citan oppsto som et samarbeid mellom Mercedes-Benz og Renault, der førstnevnte fikk bruke sistnevntes modell Kangoo som utgangspunkt. Fremdeles er Citan i bunn og grunn samme bil som Kangoo, teknisk sett, men tyskerne foretar noen justeringer og skaper sin egen variant av den franske originalen som naturligvis kom i ny utgave først, i mars i år.
Citan vil bli lansert som varebil i Norge, og vil senere også komme med lang akselavstand.
Takket være skyvedører med stor døråpning på 615 millimeter og lav lastekant, blir inn- og utlasting spesielt behagelig. Døråpningen er 1.059 millimeter høy.
Selv i varianten med kort akselavstand tilbyr Citan mye mer plass sammenlignet med forgjengeren. Lastekapasiteten er på opptil 2,9 m3 i henhold til VDA-normen, og skyvedører er tilgjengelig på både høyre og venstre side av bilen.
Fokus på komfort
Under utviklingen av Citan har ingeniørene lagt stor vekt på å oppnå et nivå av komfort som er typisk for Mercedes-Benz, inkludert lave støynivåer og god sittekomfort.
Bilen er utstyrt med en rekke komfortelementer kjent fra personbilene, inkludert THERMOTRONIC klimaanlegg, KEYLESS-GO startfunksjon og elektrisk håndbrekk.
Lav vindstøy gir ifølge produsenten et stort bidrag til både komfort og sikkerhet. Blant de aero-akustiske tiltakene er tykkere vinduer, omfattende isolasjon og et ekstra tetningsnivå i dørene bidragsytere.
Setene skal gi et ergonomisk sittekonsept med godt formet skum og god sidestøtte. Førersetet er tilgjengelig i fire forskjellige versjoner, inkludert spesielt komfortable seter som kan justeres i lengde- og høyderetning, i tillegg til justerbar ryggstøtte.
Ytterligere tilleggsutstyr som er kjent fra personbil-segmentet er THERMOTRONIC to-soners automatisk klimaanlegg, trådløs lading for mobiltelefon og multifunksjonsratt. Sistnevnte har i kombinasjon med MBUX Touch Control-knapper, og kan leveres med varme.
BASE og PRO
To utstyrslinjer er tilgjengelig, der PRO-varianten har visuelle oppgraderinger og en enda bedre funksjonalitet.
Sammenlignet med BASE-modellene har PRO dørhåndtak i bilens farge, LED-belysning innvendig, skyvedør på høyresiden, høydejusterbart førersete, aircondition, og elektriske vinduer med komfortfunksjon.
Akkurat som storebror Sprinter og personbilmodellene fra Mercedes-Benz, kan den nye Citan utstyres med MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainment-system som tilleggsutstyr.
Parkeringssensorer og ryggekamera er tilgjengelig, og bestiller du bilen med MBUX vises bildet i skjermen i midtkonsollen istedenfor det innvendige speilet.
Høyt sikkerhetsnivå
Sikkerhet er en viktig verdi hos Mercedes-Benz. En komponent som bidrar til å sikre det høye sikkerhetsnivået i den nye Citan er den stabile karosseristrukturen med energiabsorberende soner, samt de moderne kjøreassistentsystemene.
Som i de nye generasjonene av Mercedes-Benz C-klasse og S-klasse bruker Active Lane Keeping Assist styreinngrep for ekstra komfort. Sikkerhetspakken inkluderer Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist.
I kjøreassistentpakken, som leveres i sammenheng med automatgir, er DISTRONIC adaptiv cruise-kontroll og Active Steering Assist inkludert i tillegg til sikkerhetspakken.
I kombinasjon med tilhengerfeste (tilleggsutstyr) kan nye Citan bestilles med tilhengerstabilisering.
Citan varebil er også utstyrt med seks kollisjonsputer som standard.
Motorer: Citan varebil | 108 CDI | 110 CDI | 112 CDI | |
Volum | cc | 1461 | ||
Effekt | hk | 75 | 95 | 116 |
ved turtall | rpm | 3750 | 3750 | 3750 |
Dreiemoment | Nm | 230 | 260 | 270 |
ved turtall | rpm | 1750 | 1750 | 1750 |
Akselerasjon 0-100 km/t | s | 18,0 | 13,8 | 11,7 |
Toppfart | km/t | 152 | 164 | 175 |
Kombinert forbruk | l/mil | 0,50-0,54 | 0,50-0,56 | 0,53-0,58 |
For å sikre best mulig syn i mørket, eller ved dårlig vær, sørger standard lys- og regnsensor for at frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk under passende værforhold.
Ved markedslanseringen vil motorutvalget til den nye Citan være en dieselmotor i tre ulike effekttrinn – alle kombinert med en ECO start/stopp-funksjon.
En seks-trinns manuell girkasse er standard, men de kraftigste modellene er også tilgjengelig med en syv-trinns automatgirkasse.
Det helelektriske alternativet: eCitan
eCitan lanseres i andre halvdel av 2022, og vil også være tilgjengelig i en rekke karosserivarianter. Rekkevidden i henhold til WLTP forventes å være rundt 285 kilometer.
Tekniske data: eCitan | ||
Drivlinje | Type | Forhjulsdrift |
Effekt | hk | 102 |
Dreiemoment | Nm | 245 |
Toppfart | km/t | 130 |
Forventet rekkevidde (WLTP) | km | 285 |
Batterikapasitet | kWh | 44 |
På hurtigladestasjoner forventes det å ta 40 minutter å lade batteriet fra 10 til 80 prosent.
Kundene som velger eCitan trenger ikke å gjøre kompromiss når det gjelder dimensjoner på lasterommet og tilgjengelig nyttelast i forhold til konvensjonelle modeller. I tillegg vil også tilhengerfeste være tilgjengelig på denne modellen.
Den elektriske motoren vil levere en toppytelse på 102 hk og et maksimalt dreiemoment på 245 Nm. Litium-Ion-batteriet med brukskapasitet på 44 kWt er plassert foran bakakselen, der det også er beskyttet mot eventuelle kollisjoner.