Chevrolet Sportside
Chevrolet Sportside
Chevrolet Sportside
Chevrolet Sportside
Chevrolet Sportside
Chevrolet Sportside

Chevrolet Silverado Sportside:
Tøff, rask og stilig

Vi har tidligere gjennomført tester av Chevrolet Silverado pickup med så vel bensinmotor som dieselmotor. Nå har vi sett nærmere på en sportslig slektning av disse, Chevrolet Sportside skiller seg ut med kort førerhus og særpreget lastelem.

Publisert

Amerikanske biler, spesielt pickup og SUVer, er populære kjøretøyer i Norge. Hvert år selges det et stort antall slike biler her hjemme, først og fremst registrert som lastebil. Når det gjelder pickup har Chevrolet og Ford fått råde grunnen relativt alene i mange år, men de siste par årene har også Dodge Ram kommet på banen.

Sportside
Sportside skiller seg fra modellene med vanlig lastelem, først og fremst ved at lastelemmen på Sportside er smalere og med tydelige skjermer på utsiden av lemmen. Tidligere var stepside-lem vanlig. Det er en lastelem med rette sider og runde skjermer på utsiden av lemmen, mens Sportside har skjermene integrert i lastelemmen.

Bilen vi disponerte var i tillegg en Regular Cab, det betyr kort førerhus, men Sportside finnes også med langt førerhus. Vår bil var utstyrt med tre seter, der ryggen på det midterste setet kan slås ned og fungerer som et utmerket armlene. Dessuten inneholder ryggen et stort oppbevaringsrom.

Tigerbrøl
Alle Chevrolet Sportside som importeres av Bergheim er utstyrt med firehjulsdrift, bensinmotor og automatgearkasse. Motoren er en 5,3 liters Vortec V8 som i brosjyren oppgis til 295 hk, men i følge vognkortet har bilen 275 hk. Motoren har et voksent dreiemoment på 441 Nm ved 4000 o/min. Automatgearkassen er en tretrinns kasse med overgear, totalt fire utvekslinger.

Som i amerikanske biler flest er automatgearkassen svært behagelig og man merker lite eller ingenting til gearingene ved normal kjøring. Ønsker man derimot en kraftig akselerasjon kjenner man gearingene bedre, men uten at de blir ubehagelige. Og V8eren innbyr til aktiv bruk av gasspedalen. Den responderer kjapt og den dovne eksoslyden erstattes av et tigerbrøl. Det gjelder bare å huske på at dette er en lastebil med fartsgrense 80 km/t.

Les hele saken i YrkesBil nummer 2