-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Foreløpig sist på banen
Ram viser gedigen el-pickup
F-150 Lightning EV er der allerede. Silverado EV er et halvt år unna, mens de første Rivian R1 dukket opp i fjor. Men det virket ikke som om Stellantis-folket følte de var sent ute da de presenterte Ram 1500 Revolution EV på Consumer Electronic Show for noen dager siden.
Stellantis-sjefen, Carlos Tavares, har sagt mye om denne bilen lenge før den ble lansert. Blant annet at spesifikasjonene er valgt «ut fra det vi ser er våre kollegers retninger. Vi har en utpreget konkurransementalitet, og det betyr ganske enkelt at vi skal slå dem på alle områder med våre nye produkter når vi er klar til å sette hjulene på landeveien».
Du kan like godt se på den nye bilen som et teknologisk statement, enn som på enda en mellomklasse truck. Det kan virke som om Stellantis allerede nå har tatt sikte på Teslas Cybertruck før de har fått skikkelig greie på hva den kommer til å være god for.
Melkeku
Ikke minst ser man det på alle muligheter biler gir til økt omsetning (cash from the dash) ved at bilen blir sømløst oppkoblet mot produsentens forskjellige tilleggstjenester.
En rekke av de avant garde funksjonene konseptbilen var utstyrt med må man sannsynligvis vente på noen år etter at bilen kommer på markedet i 2024, men de viser i hvilke baner Stellantis tenker når de sier at de skal ut-Tesle Tesla.
Avatar
Protypen har blant annet en «virtuell assistent» drevet med kunstig intelligens – 3D Ram Avatar kaller de det (som jeg ikke vet mer om, men som åpenbart skal få meg svært imponert). Den har en følg-meg funksjon der den reagerer på stemmestyring fra en fyr som rusler foran bilen.
Den kan også lukke vinduene hvis du kommer på at du hadde glemt det – etter at du har lagt deg.
Den har et nivå 3 selvkjøringssystem og et ratt som trekker seg tilbake hvis du trenger bedre plass i førerhuset. Og en lade-robot som kommer trillende og finner sin nøyaktige posisjon under bilen for effektiv induksjonslading.
Bla deg gjennom galleriet (saken fortsetter)
Typisk Ram
Utseendet vil nok bli med helt til kundebilene kommer. Utvilsomt Ram og utvilsom truck-funksjonalitet. Rett i trynet møter du en skliplate som strekker seg fra parkeringslyshøyde til chassis, og du finner trekk-kroker som kan svinges inn.
Stemmegaffel-mønsteret i hovedlysene blir lett å kjenne igjen, og animasjonsversjon av R.A.M. logoen blir populært på parkeringsplassen.
Det er god plass under panseret også, der panseret beveges med elmotorer. Fra «frunken» til bakerst på planet er det et lastholder-system som gjøre at du kan transportere lengder på inntil 5,5 meter uten at noe stikker ut i noen ende.
Smart plan
Planet er også en attraksjon i seg selv. Ram Box cargo Management System er det døpt – intet mindre – med en rekke muligheter for å organisere bortstuing av mindre enheter, eller legge godset i to plan, og med mer enn nok surrepunkter.
Planet kan forlenges, og lemmen bak fjernstyres. Når du nærmer deg, felles to trinn ned slik at du lettere kan entre planet – hvis det er dit du vil.
Produksjonsbilen vil bli basert på den nye STLA-Large plattformen, spesielt designet for fullskala trucker som bygges body-on-frame. På denne bilen er den forlenget 102 mm i forhold til dagens Ram 1500, blant annet for å få plass til større batteripakke.
Tre seterader
Men det hjelper på interiøret også. Fire foldbare, uttakbare seter pluss en tredje seterad. Ingen B-stolpe, sammen med dører som åpner 90 grader gir glimrende innsteg til baksetene. Det er også montert et stigtrinn langs hele kabin-siden som folder seg ut nær døren åpnes.
Når det gjelder interiør-materialer har vi endelig en avveksling fra gjenbrukte mineralvannflasker: i tillegg til kork og gjenbrukt gummi, er interiøret kledd med et alternativ til lær som er et «biprodukt fra eple-industrien».
Hardanger, kom igjen!
Du finner stemmegaffel-motivet igjen på dashbordet, og rattet er snart dobbelt så bredt som det er høyt. Ovalt heter der
Muskler og rekkevidde
Det er ikke sagt noe om drivlinjer, men TheDetroitBureau har tidligere snakket om 900 hk fra motorer foran og bak, og strøm fra 200 kWt batteripakke skal gi minst 650 km rekkevidde, kanskje 800.
Ved introduksjonen ble det sagt at 10 minutter fra 350 kW vil gi bilen nye 160 km rekkevidde. Det ble også sagt at den skal sertifiseres til totalt 10.000 pund – 4.536 kg.
Det som selvfølgelig er mest spennende nå blir å se hvordan de tradisjonelle truck-kundene reagerer på disse nye produktene.