LANG VENTETID: Neste generasjon VW Transporter kommer også som elbil, men ikke før i 2025

Kommer som vare- og personbil

Sniktitt på ny Transporter

Snart kan du bestille neste generasjon Transporter, men den er ikke på plass i Norge før i 2025. Her får du noen viktige detaljer om nykommeren.

Publisert

Mange lurer selvsagt på hva slags drivlinjer som blir aktuelle når neste generasjon Transporter kommer til Norge i løpet av våren.

– Bilen kommer til landet med både dieselmotor og med fullelektrisk drivlinje. Dette betyr at vi vil ha en Transporter for alle behov, sier Fredrik Matheson, direktør i Volkswagen Nyttekjøretøy hos Harald A. Møller.

Familie, varer og håndverkere

Transporter har en historie som strekker seg helt tilbake til 1949, og bilen har vært populær både som varebil, arbeidsplass for håndverkere og som familiebil.

– Transporter og Caravelle er biler mange har et godt forhold til, for eksempel som nyttig arbeidsbil eller praktisk bil for familien. Vi er både glade og entusiastiske for å presentere neste generasjon som vi har store forventninger til, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Torsdag 14. desember starter forhåndssalget av bilen i Tyskland. I Norge starter forhåndssalget til våren, og bilen kommer på norske veier først i 2025.

Større enn forgjengeren

Nye Transporter, som er et samarbeidsprosjekt mellom VW og Ford, skal leveres i kort og lang utgave, og begge varianter kan leveres med høyt tak. Kort utgave er 5.050 millimeter lang og 2.032 millimeter bred, mens lang utgave er 400 millimeter lengre.

Bilen har dermed vokst både i både bredde og lengde, og har lengre akselavstand enn forgjengeren, noe som gir gode utslag for lastekapasiteten. Kort versjon rommer 5,8 m3 i varerommet, og bilen kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke.

Senere vil Transporter også bli tilgjengelig som pickup med dobbelkabin, i tillegg til at Volkswagen Nyttekjøretøy også vil tilby Caravelle på et senere tidspunkt.

Diesel og strøm

I Norge blir Transporter med forbrenningsmotor utstyrt med 2,0-liters dieselmotor med effekt på enten 150 eller 170 hestekrefter. Bilen leveres med automatgir og firehjulsdrift.

Med elektrisk drivlinje og under navnet e-Transporter, vil norske kunder fra salgsstart kunne bestille bilen med batteri på 83 kWt (brutto), og enten 218 eller 286 hestekrefter. e-Transporter lanseres først med bakhjulsdrift, men importøren lover at den skal tilbys med firehjulsdrift på et senere tidspunkt.

– Dette betyr at vi har en Transporter for alle behov – enten man fortsatt ønsker å kjøre fossilt, eller man foretrekker elektrisk drivlinje. Vi har gjort gode erfaringer med ID. Buzz Cargo med tilsvarende elektrisk drivlinje, og tror med dette at varebil-kundene står mellom to gode alternativer når det kommer til hvilken Transporter de skal velge, sier Matheson.

(saken fortsetter)

Bilen skal også tilbys som hybrid, men denne varianten er ikke aktuell for Norge.

Nye Transporter kommer ifølge importøren med mye utstyr som standard, inkludert LED hovedlys, Digital Cockpit, infotainment-system som inkluderer 13 tommers skjerm, multifunksjonsratt og flere nye sikkerhetssystemer.

Norske priser vil bli presentert når forhåndssalget åpner våren 2024.

Powered by Labrador CMS