-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Redningsbøye for Canoo
Canoo har ikke vært den mest blomstrende planten i børsens kjøkkenhage denne sommeren – for å si det slik. Nå har superkjeden Walmart kastet ut en livbøye for en av våre favoritt-oppstarts-elbiler.
For to måneder siden kom det et første kvartal-varsel til investorene der Canoo sa at det var seriøs tvil om selskapet var i stand til å fortsette som en oppegående bedrift.
De avsluttet kvartalet med 105 millioner dollar i cash – langt unna det som var nødvendig for å sette bilene sine i produksjon før årsskiftet i år – slik planene var.
Børsen reagerte med å sende kursen ned til litt over $2, den har sett 13,35 i løpet av de siste 52 ukene (men den har også vært helt nede på $1,75.)
Men så dukket altså ridderen opp. Walmart bestilte 4.500 varebiler, med opsjon på ytterligere 5.500. Dermed doblet aksjekursen seg.
At det er kommet en stor bestilling betyr egentlig ikke annet enn at bilene må produseres, og fremdeles trengs det penger for å få produksjonen i gang. Men med en solid ordre i ryggen blir det kanskje enklere å hente mer kapital, selv om luften åpenbart har gått ut av elbil-oppstart-ballongen.
Det er jo heller ikke slik at 4.500 biler – eller 10.000 biler – er nok til å gjøre en bedrift til en oppegående bilprodusent.
Men Canoo, som flyttet til Bentonville i Arkansas for bare noen uker side – det er tilfeldigvis der også Walmart har sitt hovedkvarter – sier at det skal bare ta noen uker før den nye storkunden har de første prøve-eksemplarene til evaluering og spesifisering.
Walmart har forresten tidligere sagt at de skal kjøpe 5.000 elbiler fra BrightDrop – den nye varebilenheten fra den elektriske delen av GM. Større biler, og bedre egnet for transport mellom lager og forretning enn Canoo, kan det se ut som.
Hva som skjer med den bestillingen, er ikke sagt.
Canoo har en rekke fordeler i forhold til andre nye konstruksjoner. Lav vekt og interiør med skreddersy-muligheter for eksempel. Dessuten har den en meget original design – men om det er en fordel kan selvfølgelig diskuteres.
Richard Kim heter han som står for utformingen – han er dessuten en av grunnleggerne av Canoo. Før dette var det han – hvis du hopper over den offisielle BMW-versjonen av historien – som hadde ansvaret for i3, den smarteste bilen derfra noensinne.
For å minne om en annen gigaordre i denne bransjen: Amazon har fremdeles 100.000 Rivian varebiler i bestilling, sammen med et ukjent antall fra Stellantis-merket Ram.