-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Posten forsøker seg på gass
Posten har tatt i bruk de første biogass-bilene. Bilene brukes i Stavanger, Oslo, Fredrikstad og på Stord.
Bilene Posten har valgt for biogass er Volkswagen Caddy Ecofuel.
I første omgang har Posten fått en leveranse på 31 biler. Det er intet stort antall når Posten-Bring har en bilpark på rundt 10 000 biler.
Miljøleder i Posten Bring Johan Sward mener likevel etaten har en solid miljøprofil når det gjelder bruk av kjøretøyer til distribusjon.
Man bruker alt fra elmopeder, elektriske biler, elektriske sykler og nå biler for biogass.
Det som hindrer vekst i antall biogassbiler er mangel på steder å fylle tanken. Nå ønsker Posten at antall tanksteder skal økes.
En Caddy for biogass koster i følge Harald A. Møller ikke mer enn ordinær Caddy.
Dette er Volkswagen Caddy EcoFuel:
• Tilsvarende utstyrt som alle andre Caddy
• Lasterom, utstyr, ekstrautstyrsmuligheter etc er likt
Fordeler med fabrikkmontert løsning:
• Gasstanker er plassert under bilen og opptar ikke plass i varerommet
• Motorstyringen er tilpasset de forskjellige drivstofftypene
• Løsningen er sikkerhetstestet og godkjent
Forskjeller fra standard Caddy:
• Reservehjulet bortfaller og blir erstattet av Tyre-Fit
• Driftskonsept: ”quasi-monovalent” (Naturgass + Bensintank ca. 13 liter)
• Ytelse: 109 hester
• Utslippsklasse: Euro 5
• Rekkevidde: Naturgass: ca. 430 km (totalt med bensin: ca. 580 km)
• Motorstyring: En styreenhet for begge drivstofftyper og samme kjørekarakteristikk uansett drivstoff
• Gassoptimert motor: Økt kompresjon, høyere ytelse og økt rekkevidde
• Miljøfordel: Betydelig lavere utslipp enn en sammenlignbar bensinmotor
Ståltankene er krasjtestet
Den elektromagnetiske sperreventilen stopper gasstilførselen automatisk ved motorstillstand, når motoren går på bensin og ved ulykkestilfeller.
Tankventilene har i tillegg en integrert thermosikring samt en gjennomstrømningsbegrenser som forhindrer en ukontrollert utblåsing ved en eventuell skade på ledninger etc. I den første tankventilen er det også montert en tilbakeslagsventil som forhindrer tilbakestrøm av gass fra tankene
TÜV og ADAC sier Caddy med naturgass er like sikker som en bil med bensin- eller dieselmotor.