-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Startskuddet for BYD
Første modell ut fra de lette kjøretøysegmentene til kinesiske BYD på det norske markedet blir elvarebilen T3. De første bilene er nå i landet.
Det vil si, vi hilste jo på T3 i Norge allerede i sommer, da BYD-importøren hadde lansering av merket på Aker Brygge. Det var riktig nok en personbilversjon av T3 de hadde utstilt den gangen, sammen med SUVen Tang.
– Vi satte skilt på de første T3 varebilene denne uken, forteller Espen Kristoffersen til YrkesBil.
Han er kommersiell direktør for New Energy Vehicles i RSA, og ansvarlig for blant annet BYD og Maxus.
Fra før er BYD mest kjent i Norge for sine elektriske busser.
Hurtiglading
T3 har et varerom på 3,5 m3 og kaster seg dermed størrelsesmessig inn i konkurranse mot elvarebiler som Nissan e-NV200 (4,2 m3) og Renault Kangoo Z.E (4 m3). Nyttelasten til T3 er oppgitt til 645 kilo.
BYD-importøren RSA mener rekkevidden på 265 kilometer (WLTP blandet kjøring), eller inntil 310 km (WLTP bysyklus), er et av de største fortrinnene til T3 (50,3 kWt).
Til sammenligning skal Kangoo Z.E. (33 kWt) klare 230 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 310 kilometer (WLTP bysyklus), mens e-NV200 (40 kWt) skal klare 200 kilometer (WLTP blandet kjøring) og inntil 301 kilometer (WLTP bysyklus).
Med blant annet topphengslede bakdører topphengslet bakdør og skyvedører på begge sider av bilen, skal det være mulig for eksempel for en håndverker å håndtere materialer inn og ut av bilen.
Batteriet på 50,3 kWt kan lades fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med DC-hurtiglader (CCS).
– Markedet for elektriske varebiler er i stor vekst, og vi har stor tro på at dette er en el-varebil som møter den økende etterspørselen etter rene, nullutslippsvarebiler, sier salgssjef i BYD, Simen Wøien Christensen.
Får redusert støtte
Med et stadig voksende forhandlernett vil BYD levere biler over hele landet. BYD-modellene skal selges gjennom både RSA sin egen forhandlerkjede RSA BIL, og en rekke andre forhandlere og forhandlergrupperinger.
– Vi har biler tilgjengelig for rask levering, fastslår Christensen.
BYD tilbyr 8 års batterigaranti og prisen starter på 324.900 kroner.
Som YrkesBil skrev tidligere i uken, er BYD T3 en av elvarebilene som nå får mindre i Enova-støtte når den nye støtteordningen trer i kraft fra mandag 23. november.