Verdenspremiere på Transport & Logistikk

Transport & Logistikk 2023:

Kjempemessig kjempemesse

Det var spesielt to store ting som skjedde på åpningsdagen. Den store Fagkonferansen som, hvis den overlever et par år til (og det later det ikke til å være tvil om når man ser på interessen) feirer den 70-årsjubileum. Og vi fikk en verdenspremiere med tung bil på strøm.

Produsent og kunde sier at dette er verdens første lastebil med batterier på 1000 kWt. Det skal bety 50 tonn og 600 kilometer.

Oppsiktsvekkende!

Dessverre skjedde den første delen av konferansen samtidig med avdukingen av verdensnyheten, slik at det store forsamlingen fagfolk som diskuterte bærekraft og det grønne skiftet og ikke minst var innovasjon et av dagens temaer, de fikk ikke anledning til å møte vidunderet.

Men det er konferanser i dag, fredag, også – dessuten er utstillingen åpen lørdag, så riktig mange, også konferansedeltakerne, skal kunne møte den før du ser dem på landeveien.

Dem?

På landeveien?

Ja visst! Det er to av dem, og kunden er norsk. Litra AS har kjøpt to trekkvogner med det de kaller norske spesifikasjoner (hvilket blant annet betyr komfortelementer i hytta) som skal gå i mattransport for Nortura mellom Rudshøgda, Malvik og Sem.

Bilene er kjøpt fra sveitsiske Designwerk som vi har fortalt om før. Men det er ikke bare bilene som er innkjøpt – for å bøte på elendig ladeinfrastruktur for store biler, har Litra samtidig investert i egne høykapasitetsladere på de tre terminalene.

(saken fortsetter)

Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdens første elektriske lastebil for langtransport med en batteripakke på 1000 kWh på vei på til Norge gjennom Tyskland.
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Nortura har ambisiøse mål for å kutte i utslippene fra deres transporter, sier innkjøpssjef Torbjørn Kristensen.
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Verdens første langtransport lastebiler med 1000 kWh batteripakker, på vei til Norge.
Fra overleveringen av verdens første lastebiler for langtransport med 1000 kWh batteripakke hos produsenten Designwerk i Winterhtur i Sveits. En av grunnleggerne og i dag teknisk direktør Frank Loacker t.v gratulerer Henrik Kolsrud, teknisk direktør Litra konsern med de nye bilene. Til høyre innkjøpssjef i Nortura, Torbjørn Kristensen.
Verdenspremiere på Transport & Logistikk
Fra overleveringen av verdens første lastebiler for langtransport med 1000 kWh i Winterthur i Sveits. Fra venstre Adm direktør hos den norske importøren CHSnor AS – Kent Ibsen, teknisk direktør Litra konsern Henrik Kolsrud, teknisk direktør og medeier i Designwerk, Frank Loacker, driftssjef i Litra Termo AS Hans Jørgen Dokk, innkjøpssjef i Nortura, Torbjørn Kristensen og direktør e-Mobility i CHSnor AS Michal Hak.
Teknisk direktør i Litra konsern, Henrik Kolsrud, ser frem til at de nye elektriske bilene skal settes i trafikk i Norge.

2x2 sjåfører

Det blir to sjåfører på hver bil og bilene skal kjøre 140.000 kilometer per år. Dette skal gi en besparing på 280.000 kg CO2 i året har man regnet ut, og bidrar godt til Norturas hårete ambisjoner om å redusere utslipp fra transport med 80 prosent innen 2030.

YrkesBil kommer selvfølgelig tilbake med detaljer både om bilen og om Litra/Norturas planer videre. Og vi kommer også tilbake med andre detaljer fra denne store utstillingen.

Her og nå må vi nøye oss med et tilfeldig utvalg bilder fra dagens raske rundvandring, og det er faktisk en stor hall vi ennå ikke har vært innom. Du kan trygt regne med enda flere bilder senere.

Fremtid og nostalgi

Jeg håper disse bildene alene forteller om en omfattende og mangfoldig utstilling som har alt som har med lastebilmiljøet å gjøre – også for nostalgikerne.

Når så du så mange snutebiler sist?

Men også de som er ute etter nyheter får sitt, både hos bilimportørene som er der alle sammen, påbyggere og dele- og tilbehørsindustrien og alle andre medlemmer av dette økosystemet.

Det er også verdt å merke seg at det er ingen inngangspenger, besøket er gratis. Billett kan du laste ned her

Til slutt (for denne gang) må vi også nevne at i tillegg til den store fagkonferansen arrangerer Norges Lastebileier Forbund egne miniseminar som finner sted på NLFs store stand.

Programmet deres for de dagene som er igjen ser slik ut:

FREDAG 29. september:

Kl. Tema
10.00Hva betyr bærekraftig transport og hvilke muligheter har vi? Og:
Er det vinn eller forsvinn for forbrenningsmotoren?
11.00En hackers historie – Er din bedrift trygg på nett?
12.00Vekting av Klima og miljø i offentlige innkjøp – hvordan skal din bedrift vinne anbud?
13.00Enova – Hvordan få støtte og hvordan søke?
13.00Statens vegvesen – Status på ladeinfrastruktur for tunge biler
14.00Bilprodusentenes time
15.00Hvordan avdekke og bekjempe transportkriminalitet?
16.00Hva vurderer arbeidstilsynet i en bedriftskontroll? Arbeidstilsynet

LØRDAG 30. september

Kl. Tema
10.00En hackers historie – Er din bedrift trygg på nett?
11.00Vekting av Klima og miljø i offentlige innkjøp – hvordan skal din bedrift vinne anbud?
12.00Risikoklassifisering, hva er det, hvordan brukes det, og hva betyr det for din bedrift?
13.00Bilprodusentenes time
14.00Hva vurderer Arbeidstilsynet i en bedriftskontroll?
15.00NLF Kalkyle og NLFs klimakalkulator
16.00Fair Transport og transportkjøpers ansvar

Kom innom oss i YrkesBil også – i Vandrehallen like etter at du har gått forbi sperrene ved Inngang Vest. Hent den siste utgaven av bladet – det er ennå ikke kommet i posten – og forsøk deg på en konkurranse der du kan vinne gratis billett til Oslo Motor Show – det neste store stevnet i disse lokalene.

Både fredag og lørdag åpner Transport og Logistikk ’23-messen kl. 09.00 og holder åpen til kl. 18.00.

Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Transport & Logistikk 2023
Powered by Labrador CMS