-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektriske lastebiler:
Det hjelper å vite hva man snakker om
På skjermen min dukket det opp to spennende rapporter om elektriske lastebiler bare i løpet av et par dager. Den ene, fra McKinsey, konsentrerer seg om lade-infrastrukturen i Europa. Den andre, fra Bloomberg NEF er et overordnet, globalt blikk på hele fenomenet.
Starten på McKinsey sin «Building Europe’s electric-truck charging infrastructure” går rett på sak:
– Dersom utrullingen av batterielektriske lastebiler skal gå som forventet, vil det være behov for mer enn 300.000 ladepunkter – offentlige og private – over hele kontinentet, opp fra dagens ca. 10.000!
De anslår at utbyggingen vil kreve investeringer på rundt 40 milliarder euro frem mot 2040, 7 av dem vil det være behov for innen 2030. På den tiden vil det også være behov for til sammen 20 terawattimer for formålet.
Riktignok tilsvarer det «bare» 0,5 % av Europas samlede behov for elektrisitet – men den må gjøres tilgjengelig i områder der nettet allerede er på grensen av kapasiteten.
Rapporten – eller artikkelen – ser på hvordan elbiler vil bli brukt fremover – og hvordan fremtidens biler i mye større grad må bli skreddersydd (batteristørrelse blant annet) i forhold til oppgavene.
Bygges ut i to trinn
Det blir gitt en beskrivelse av hvordan utbygning av nettet vil skje i to trinn og vi får en «bruksanvisning» for hvilke fem kritiske betraktninger det må jobbes med når man skal få frem det optimale nettverket. I tillegg til de punktene kommer «detaljer» som finansiering, behov for areal, markeds-struktur og mye annet.
Det hele avsluttes med en lang del som beskriver lastebilprodusentenes unike rolle i denne kritisk viktige innsatsen.
– Belønning for dem som er med på å løse dagens formidable utfordringer, er stor avsluttes den lange oversikten med.
– Gevinsten ligger ikke bare i økt lastebilsalg, men også i et helt nytt forretningsområde.
– Når en tilstrekkelig stor lastebilflåte er på plass, vil deltakerne kunne håndtere en profitt-kilde på mer enn 700 millioner euro som vil være på plass i 2030 – i et marked der early-movers vil ha store fordeler, konkluderes det med.
Global oversikt
Rapporten fra Bloomberg NEF heter «Zero-Emission Commercial Vehicles: The Time Is Now” og kaller seg “A factbook for Investors”.
Den er mye mer enn et hjelpemiddel for investorer.
Den er en oppslagsbok som beskriver dagens situasjon på området, den byr på troverdige prognoser samtidig som den er en god repetisjon på hva som egentlig har skjedd til nå. Og den har et komplett globalt blikk.
50 sider med klart fokusert tema og glimrende grafikk på dem alle, pluss et omfattende appendiks med blant annet nyttige definisjoner gjør den til en elbilens HvemHvaHvor i den tunge enden.
Her er noen av dokumentets observasjoner. De viser i hvert fall bredden i rapporten – som forresten er laget på oppdrag av Nederlands Infrastruktur-departement og Smart Freight Centre.
- CO2-utslippene fra nyttebiler overstiger snart de fra personbilene, og foreløpig har ikke utviklingen en kurs som peker mot net-Zero innen 2050.
- Det ble solgt 38.000 Zero-CO2 biler i første halvår 2024, og de vil utgjøre 1,5 % av totalen i år. Kina står for 80 % av volumet, der andelen nå er nær 5,5 %.
- Hydrogenbiler utgjør maks 10 %. Batteribytte spiller også en rolle i miksen.
- Batteri-prisen for lastebiler er lavest i Kina, med $ 100/kWt, men prisene på andre markeder synker raskere. Bloomberg NEF regner med $ 88/kWt i 2030.
- På korte strekninger begynner å elbiler å kunne konkurrere med dieselbiler. Man regner med TCO-paritet også for de tunge innen 2030. Prisutviklingen for H2O-biler er mindre sikker.
- Produsentene ligger ulikt an i forhold til ambisiøse mål. Men strengere utslippsregler i Europa og USA burde kunne kickstarte en sterkere vekst.
- Fremdeles gjenstår finansierings- og lade-problemer. Men nye forretningsmodeller og finans-strukturer dukker stadig opp for å overkomme slike snubletråder.
Man blir ikke ferdig med denne på en ettermiddag, men det tar bare noen minutter å lade den ned.