-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Klassisk nytte
HANNOVER, TYSKLAND (YrkesBil): De store bilfabrikkene med lange tradisjoner utvikler stadig oftere egne klassiske avdelinger for dokumentasjon og eventuell restaurering. Og pleier å konsentrere seg om eksklusive, eksotiske biler. Men ikke alltid.
– Vil du ha en O 319?, spurte en plakat på lastebilutstillingen i Hannover.
– Nei takk, ikke spesielt, svarte jeg uten egentlig å ane hva jeg svarte på.
Det viste seg å åpne inngangen til noe som kan være et skattkammer, og som i hvert fall ikke jeg kjente til.
For da jeg så nærmere etter dreide spørsmålet seg om en av de virkelig klassiske Mercedesene – den som åpnet Transportermarkedet for dem etter krigen.
Og de som spurte var noen som heter Mercedes-Benz Classic, Werner Dreyer Kfz, GmbH.
At det ligger i noe som heter Alfeld, rett sønnafor Hannover og milelangt unna Klassisk-hovedkvarteret i Stuttgart forteller kanskje at dette er en separat bedrift.
Men bruken av merkenavnet og Stjernen og betegnelsen ‘Ihr Mercedes-Benz Partner’ tyder på at her har vi en skikkelig avlegger av lastebil- og varebilprodusenten som oppfører seg som en offisiell klassisk partner.
De skaffer originaldeler, og får populære deler produsert. De restaurerer og har de opprinnelige tegningene og målene som underlag. De finner klassiske biler etter ønske eller de kjøper og selger. Og gir gjerne gode råd til dem som vil jobbe selv.
Akkurat i øyeblikket er også de åpenbart i en 319-flow.
Den dukket opp som L 319 på IAA i 1955 – seks år etter Volkswagens Type 2. Men tok ikke noe etter den originale Transporteren. Mens bilen fra Hannover var hekkmotorisert og bakhjulsdrevet hadde Mercedesen motoren foran – enten diesel eller bensin, og bakhjulsdrift.
Bussversjonen kom noen år etterpå, den het O 319 og hadde styling-preg hentet rett fra storebror O 321H fra 1954.
Det du forresten spesielt kjenner igjen 319-familien på, er frontruten som har en liten konveks kurve nederst foran, der karosseriet bølger seg litt opp.
Våre nye venner viste en rekke eksempler på L og O 319, i forskjellige grader av tilstand, på utstillingen. Spesielt den som hadde alle setene på plass, med spiralfjærer og andre komfortinnslag stikkende opp i fri luft var fascinerende. Setene så så kompliserte ut at 12 av dem virket som de var like dyre å få i stand som et helt karosseri.
Det er populært med klassiske tunge biler i Tyskland. Nylig deltok 150 av dem på en syvdagers tur som gikk helt syd til Le Mans. Den type interesse tyder også på at det er et helt klart grunnlag for spesial-verkstedene.
Og det er ekstra hyggelig når selskaper som Mercedes-Benz tar av seg 300 SL-brillene og bidrar til den litt mindre glamorøse delen av bevegelsen også.