-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Daimler tjuvstartet IAA
HANNOVER, TYSKLAND (YrkesBil): Svenske Karin Rådström, toppsjef for Mercedes-Benz Trucks, åpnet de største presangene kvelden før kvelden. Rekkevidde på 500 kilometer og megawatt-lading stod på menyen.
– Å stå her i dag med alle disse nye lastebilene er spesielt for meg, og jeg har faktisk litt gåsehud nå, sa Karin Rådstrøm fra scenen da hun åpnet IAA-ballet for Daimler søndag kveld.
IAA Transportation i Hannover, som arrangeres denne uken, er trolig verdens største nyttekjøretøymesse.
Alt som kan krype og gå av nyttekjøretøyleverandører som er relevante for Europa – og litt til – er her. Det samme er leverandører av alt fra tilhengere og kraner til jekkestropper og varselblinklys.
Alle kjemper om både pressens og kundenes oppmerksomhet. Pressen slipper inn på messeområdet i dag, mandag, og fra tirsdag er det åpent for alle. De største hordene er ventet inn mot helgen.
Derfor fulgte Daimler «same procedure» som de gjør hver gang det arrangeres IAA for nyttekjøretøy: de tjuvstartet med en «Media Night» på søndagskvelden, der de presenterte sine høydepunkter for pressen.
Verdenspremiere
Nå skal det sies at det aller meste av disse nyhetene har de selv også dryppet ut lang tid i forveien, på lik linje med de fleste andre produsentene. De store «hakeslepp»-overraskelsene er det langt mellom på bilutstillinger nå til dags.
Men tilbake til Karin Rådström, som for anledningen var kledd i helgrønt. Her skulle det antakelig markeres et grønt skifte.
Hun minnet om at Daimler på et tilsvarende arrangement i 2016 presenterte sin første elektriske lastebil i forbindelse med IAA i 2016.
– Den gang var mange i tvil om e-mobilitet ville komme i det hele tatt innen tunge kjøretøy. Å stå her nå, seks år senere og se hvor langt vi har kommet, og se at nå skjer dette virkelig, er fantastisk, sa hun.
eActros har vært ute på veien en stund, og skal være i serieproduksjon, men likevel har vi knapt sett bilen i Norge ennå. Rådström forsikret at de holder fullt trykk på å få flere eActros ut på veiene.
En av gårsdagens verdenspremierer var en ny utgave av modellen, en eActros 300 trekkvogn.
– Den kan trekke alle de vanligste europeiske semitrailerkonfigurasjoner, og har tre batteripakker med 112 kWh i hver, som skal gi en rekkevidde på rundt 220 kilometer. Serieproduksjon starter i 2023, fortalte Rådström.
500 kilometer rekkevidde
Langtransportsegmentet er naturligvis et av de mest krevende å elektrifisere, med tanke på rekkevidde, nyttelast og kjøreforhold. Samtidig er det også her det største potensialet for å redusere CO2-utslipp ligger.
– Vi vil gjøre dette riktig, så jeg er veldig glad for endelig å kunne vise dere vår nye eActros Long Haul her i dag. Før vi startet å jobbe på denne lastebilen hadde vi mange samtaler med kunder, og ønsket å forstå hva deres bekymringer og tanker for å konvertere til elektrisk mobilitet var, sa Rådström.
Hun fortalte at tre temaer kom opp i nærmest hver eneste samtale:
Kundene er bekymret for rekkevidde og hvordan de skal kunne lade kjøretøyet. For det andre er de bekymret for høyere investeringskostnader, og for det tredje lurer de på om de kan stole på den elektriske lastebilen på samme måte som de kan stole på diesel-lastebilene de er vant med.
– Vi har tatt med oss disse innspillene, og jeg mener vi har løste dette på en god måte. Et viktig teknologivalg vi har tatt er innen batteri, der vi har valgt Lithium Iron Phosphate (LFP)-celleteknologi. Grunnen er at dette gir lengre levetid og utnyttbar energi. Det betyr mer rekkevidde, forklarte Rådström.
Hun forsikret at lading vil være både enkelt og raskt. Med megawatt-lading skal eActros Long Haul kunne lades fra 20 til 80 prosent kapasitet på under 30 minutter.
– Rekkevidden vil være rundt 500 kilometer på en lading, noe som vil holde for mange av våre kunder, sa Rådström, og beroliget samtidig med at:
– Vi har konstruert denne lastebilen for å møte de samme kravene til varighet som en tradisjonell Actros, noe som betyr 1,2 millioner kilometer i løpet av ti år.
Halverer energiforbruket
Kostnader er alltid et spørsmål som dukker opp, og elektrisk lastebil er ennå ikke på øyehøyde med diesel når det gjelder innkjøpspris. Men el-lastebilen har også noen fordeler.
– For eksempel er energiforbruket per kilometer under halvparten av en tradisjonell diesel-lastebil. For en typisk kunde som kjører 120.000 kilometer i året og har bilen i fem år, vil det totalt sett være lønnsomt med en elektrisk lastebil, sa Rådström.
I 2023 skal Daimler kjøre eActros Long Haul ut i omfattende kundetester, før den går i serieproduksjon i 2024.
Av andre stjerner på gårsdagens vorspiel som nå er elektrifisert var eEconic, som er spesielt tiltenkt renovasjonsmarkedet. Bilen har vært i serieproduksjon siden juli.
Så meldte Mercedes-Benz Trucks at det medium-tunge segmentet nå står for tur, der de jobber med å elektrifisere Atego. Dermed skal du kunne plusse på en «e» foran navnet. Konkret når denne skal være klar fikk vi ikke vite, annet enn at «den kommer i løpet av de neste årene».
Ny Fuso eCanter
Men Daimler Trucks er ikke bare Mercedes-Benz. Karl Deppen som leder Daimler Trucks Asia var på plass for å fortelle at neste generasjon Fuso eCanter nå er lanseringsklar. Ti dager etter den japanske premieren, er bilen nå på plass i Hannover.
eCanter har som kjent vært i serieproduksjon siden 2017. Den neste generasjonen opererer i vektsegmentet fra 4,25 til 8,55 tonn. Av andre høydepunkter ble det nevnt seks ulike akselavstander, 42 konfigurasjoner og dagens rekkevidde på rundt 100 kilometer blir nå doblet.
I den nye utgaven kan kunden velge mellom 70, 140 eller 200 kilometers rekkevidde, som følge av modulære batteripakker. I denne sammenheng betyr kortere rekkevidde at bilen kan ha høyere nyttelast.
Designmessig er eCanter modernisert, men uten dramatiske endringer. Førerhuset er helt klart gjenkjennelig, og det er fremdeles en liten og søt lastebil.
Sikkerhetsutstyr som Automatic Brake Assist på nivå 5 og Active Sidegurard Assist er nå på plass.
El og hydrogen
Daimler hadde også med bussnyheter, både fra Setra og Mercedes-Benz, men konsernset skal ikke stille ut noen busser på messen.
Buss-sjef Till Oberwörder kunne fortelle at de fra 2030 kun skal selge nullutslippsbusser i bybuss-segmentet – og at han har sterk tro på at turbussmarkedet skal ta seg opp til gamle høyder, etter noen tøffe runder både for operatører og kjøretøyprodusenter gjennom pandemien.
I 2025 skal Mercedes-Benz lansere sin første inter-urbane elektriske buss, men Oberwörder understreket at de satser både på el og hydrogen.
Styrelederen i Daimler Truck, Martin Daum, tittet også innom vorspielet for å fortelle at konsernet i øyeblikket har totalt åtte såkalt «nullutslippskjøretøy» i modellporteføljen.
– I 2030 forventer vi at opptil 60 prosent av lastebilsalget i Europa vil være nullutslippskjøretøy, sa han.
Samtidig påpekte Daum at minst like viktig som kjøretøyene, som allerede finnes, er det å få på plass lade- og fylleinfrastruktur med «grønn» elektrisitet og «grønn» hydrogen.