-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Høna og egget – samtidig
Ladepunkter er åpenbart viktig, dersom batterielektriske lastebiler og busser skal ha noen fremtid. Det er jo et evig høne-og-egget problem. Nå tar lastebilfabrikkene egget i egne hender.
Europas seks store lastebilprodusenter har i fellesskap lovet å fjerne dieseldrevne biler fra programmet sitt innen 2040.
Men industrien har også vært flink til å fortelle at hvis dette skal gå bra, trenger de en strategisk ladestruktur i Europa – og bare i sjeldne tilfeller bør den ha noe med personbil-laderne å gjøre.
Lastebilenes krav og behov er helt annerledes.
I øyeblikket er ikke en eneste alminnelig tilgjengelig ladestasjon tilpasset lastebiler operativ i Europa!
Bilindustriens takorganisasjon, ACEA, har vært intens i sine rop etter 50.000 ladeplasser innen 2030 (15.000 innen 2025), og akkurat som lade-etterspørselen her hjemme, høres det ut som alle mener at dette MÅ være en offentlig oppgave.
Men nå har – i første omgang – Daimler, Traton og Volvo gitt beskjed om at industrien ser på dette også som eget ansvar.
De tre store produsentene har kommet med en plan der de forteller at de skal investere 500 millioner euro i 1700 ladeplasser som skal være på plass i 2027.
Det er i hvert fall et første skritt mot 50.000 og likner litt på personbilbransjens innsats da de etablerte Ionity som hadde nesten 50 stasjoner oppe ved utgangen av 2018.
Lastebilbransjen har et helt annet problem enn personbilene – vekten på godset de frakter og avstandene det fraktes over krever at enten har bilene så store og tunge batterier at det til slutt blir kontraproduktivt, eller de krever hyppig og hurtig lading for å unngå nedetid.
Derfor er det også mange som regner med at hydrogen er et bedre svar på langtransportens behov enn elektrisitet. Men det er åpenbart at i øyeblikket er det batterielektrisk som gjelder.
Det nettverket som planlegges nå vil bli en blanding av destinasjons-huber og anlegg på de store transportveiene.