-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Advarer om ulovlige lastebildekk i omløp
Bridgestone har fanget opp at det kan sirkulere ulovlige Bridgestone M729 i det norske markedet. Dette er dekk produsert utenfor EU og ikke i tråd med regelverk for støy og rullemotstand.
– Vi har sett en lastebil i Norge med slike ulovlige dekk som nylig var innkjøpt hos en norsk dekkforhandler. Dekkforhandleren ville ikke fortelle hvor de har fått dekkene fra, sier Kristian Spernes til YrkesBil.
Han er daglig leder hos Gjerde & Byhring AS, som er offisiell Bridgestone-importør i Norge.
De ulovlige dekkene han sikter til er originale Bridgestone-dekk, altså ikke kopier, men de er produsert utenfor EU og ikke ment for salg i det europeiske markedet.
– Dekkene er merket med vintersymbolet 3PMSF, men mangler en merking som skulle vært S2WR2 (se bilde nederst i artikkelen. red.anm.) og er dermed ikke godkjent etter ECE117-regelverket, forklarer Spernes.
Rettslige konsekvenser
Han har en klar advarsel til de som tar slike dekk inn til det norske markedet og selger dem videre:
– Dekkene er tatt inn til Europa utenfor Bridgestones offisielle kanaler. Import av disse betyr også et brudd på varemerkerettighetene til Bridgestone, og brudd på disse vil kunne få rettslige konsekvenser for de som importerer dem, sier han.
Ikke første gang
Bridgestone-konsernet er kjent med tilfeller der de ulovlige dekkene har dukket opp i andre europeiske land nylig også, blant annet i Italia.
– Dette er noe vi også har vært borti og hørt om tidligere. Foreløpig har vi ikke så mye informasjon om omfanget eller hvordan dekkene har kommet inn i Norge, men saken følges nå opp av Bridgestones europeiske organisasjon, sier Spernes.
– Det er ingen som kan kjøpe M729 i Europa lenger, det dekket er ikke lenger tilgjengelig for salg i det Europeiske markedet, legger han til.