-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Advarer mot feil dekk i anleggskjøring
– Mange av de som eier og kjører anleggsbiler er nok ikke så bevisst på at det finnes forsterkede typer dekk til den kjøringen de bedriver. Det kan få fatale konsekvenser, sier Bridgestone-importør Bjørne Byhring.
Etter en lastebilulykke med dødelig utfall i Lørenskog i fjor, vil Byhring – som eier Bridgestone-importøren Gjerde & Byhring AS – komme med en klar melding til alle som kjører lastebil i anleggsområder:
– Det er helt avgjørende viktig for sikkerheten å velge riktig type dekk til den kjøringen man bedriver.
– Statens Havarikommisjon oppfordrer nå dekkbransjen til å være mer påpasselige med å se til at kunder setter på riktige dekk til sitt bruk, eller «right application» som det heter. På anleggsbiler har det nok vært sviktet en del på dette punktet, medgir Bjørne Byhring overfor YrkesBil.
Skadet dekk eksploderte
Det var 14. mai i fjor, på riksvei 159 i Lørenskog, at den nevnte dødsulykken oppstod.
Statens Havarikommisjons undersøkelser har avdekket at små steiner hadde blitt presset inn i dekkets slitebane, helt inn til dekkets bærelag, samt at det var sprekker i dekkbanen mellom hovedrillene i slitebanen helt inn til stålbelte.
Dekket som eksploderte var ifølge SHK ikke beregnet for kjøring på anlegg med varierende veiunderlag kombinert med kjøring på asfalt.
Ikke uvanlig dekkskade
Lastebilen var utstyrt med ett fordekk av typen Nokian og ett av typen Bridgestone.
– Bridgestone-dekket eksploderte, men undersøkelsene viste at det var fare for at det andre dekket også kunne eksplodert. I begge dekkene var det store skader i corden, noe som skyldes at små steiner fra anleggsområdene bilen kjørte i har laget kuttskader i dekkene. Kuttskadene medførte videre at det ble rust i stålbeltene inne i dekkstammen, som igjen førte til at dekket eksploderte, sier Kristian Spernes, daglig leder i Gjerde & Byhring AS.
– Dekkene på ulykkesbilen hadde tilstrekkelig mønsterdybde til å oppfylle minstekravene. Men de hadde stått på bilen i 2,5 år og da hadde rusten fått tid til å svekke stålet i den grad at det ikke tålte trykket. Det er voldsomme krefter i dette trykket, supplerer Byhring.
Dekkimportøren mener problemstillingen ikke er spesiell for denne ene ulykken.
– Denne type skader er det mye av, og det eksploderer dekk stadig vekk. Heldigvis har det sjelden fatalt utfall, som i dette tilfellet, sier Spernes.
– Problemstillingen gjelder i størst grad anleggsbiler, fordi dekkene på disse er utsatt for større slitasje ettersom de kjører mer utenfor allfarvei. På ren asfalt er det sjelden at dekk får kuttskader, men idet man kommer inn på et anleggsområde setter lett steiner seg i dekket og blir liggende der og gnisse hull, forklarer han.
Mange velger «billigdekk»
Bjørne Byhring forklarer at deres leverandør, Bridgestone, tilbyr ulike dekkserier for ulik bruk. H-serien er for «highway», R-serien står for «regional» og M-serien står for «mix».
– Mix betyr en blanding av kjøring på asfalt og anlegg, altså on- eller off-road. I tillegg har vi spesialdekk for anleggsbiler som tilnærmet aldri kjører på asfaltvei, men de fleste anleggsbilene kjører mye på asfaltvei og trenger derfor et mix-dekk, sier han.
– Hvor stor andel av tippbilkundene deres velger dekk for anleggskjøring?
– Veldig få. Noen av de store aktørene gjør det, men det er tungt å nå frem med budskapet om hvorfor alle som kjører i anlegg bør ha slike dekk. Et typisk utsagn forhandlerne våre får fra lastebileiere og sjåfører som kjører mye i anlegg er at de «vil ha noen ‘billigdekk’, for de kuttes jo bare i stykker likevel».
– Hva er prisforskjellen mellom et dekk for «vanlig vei» og et mix-dekk for blandet kjøring?
– Vår prisfilosofi er slik at det er ingen prisforskjell mellom de ulike dekkseriene, så det har ikke noe med det å gjøre. Men veldig mange kjøper regummiert, fordi dekk er kostbart – og dersom man bruker tre-fire sett i året, fordi dekkene til stadighet blir ødelagt av steiner, så blir det dyrt. Problemet er at mange kjøper dekk som er regummiert på stammer som ikke er forsterket, slik mix-stammene er, sier Byhring, og utdyper:
– Vi er veldig for regummiering og tilbyr dette selv, men da vil det være mest lønnsomt for bileieren å velge et forsterket dekk i utgangspunktet, som et mix-dekk. Særlig om man ser det over fem år – hvor stammen kan regummieres to-tre ganger.
Økende problem
Importøren mener problemene med å kjøre på dekk beregnet på feil type kjøring er økende, som følge av det EU-bestemte Vecto-regelverket som skal bidra til å redusere utslippene fra lastebiltransport.
I den forbindelse skal dekkene gjøres lettere og de skal rulle lettere enn tidligere. Dette innebærer en annen oppbygging og sammensetning av komponentene i dekket, nye mønstre og i flere tilfeller lavere mønsterdybde.
– Tidligere hadde dekkene for bruk på vanlig vei mer gummi mellom stammen og steinen, og tålte dermed litt mer. For eksempel hadde langtransport-vinterdekkene 20-22 millimeter mønsterdybde, mens noen av våre mer lettrullende dekk nå har 12 millimeter mønsterdybde, altså en centimeter mindre enn før. Dette gjør også at dekkene tåler mindre av feil bruk, rett og slett fordi det er mindre «å gå på», og dermed er bruk av feil dekk til anleggskjøring i ferd med å bli mer problematisk enn det har vært tidligere, sier Byhring.
Forsterket stamme
Kristian Spernes påpeker at egenskapene de her snakker om gjelder når dekkene er nye.
– I tillegg til å ha mer mønsterdybde er anleggsdekkseriene forsterket med et tykkere lag gummi under mønsteret, rundt stammen – som også er forsterket med mer stål, sier han.
– Vanlige transportdekk har ikke forsterket dekkstamme, eller en stamme som er laget fleksibel for å kunne kjøre på stein. De har også mindre og mykere gummi, som det er lettere å kutte gjennom med en skarp stein – både i gummien og i beltet, supplerer Byhring.
De fremholder også at man med spesialdekk beregnet for anleggskjøring kan regne med lenger levetid enn ved å velge et «tilfeldig billigdekk».
– Vi har ikke tallfestet foreløpig hvor mye lenger M-serien varer i anleggskjøring kontra de andre, men at forskjellen er betydelig er vi ikke i tvil om. For å skaffe erfaring og statistikk på dette kjører vi nå en test i samarbeid med en stor entreprenør i Norge, sier Spernes.
Byhring understreker at de ikke påstår at mix-dekkene aldri kuttes, men de mener sannsynligheten er stor for at de kan komme seg gjennom hele arbeidsåret uten å bytte dekk.
– Dermed får man mindre nedetid på bilen. Når du har slitt ut dekkene kan du fortsatt bruke de forsterkede dekkene, ved å regummiere. Disse dekkstammene er mer verdt, fordi de er forsterket, sier han.
Alle lastebildekkene Bridgestone tilbyr i Norge er 3PMSF-merket og kan brukes om vinteren.
– M-serien er ikke like gode som de beste vinterdekkene, men de kan seipes og forbedres for best mulig vinteregenskaper også.
– Få bestiller anleggsdekk
Et annet spørsmål er hva som står på lastebilene når de leveres nye fra fabrikk. Dette er dekkene de fleste bilene ruller på i alle fall det første året.
– Det skal være mulig å bestille en tippbil med dekk beregnet for anleggskjøring, men veldig få gjør det fordi bevisstheten rundt det er lav. Lastebilprodusentene er underlagt et strengt utslippsregime. Innen 2030 skal utslippene reduseres med 30 prosent, og mange av de prosentene kommer fra dekkene. Dermed ønsker ikke lastebilprodusentene å øke utslippene ved å sette på grove dekk, sier Spernes.
Han sier de merker det samme med vinterdekk, der lastebilene her i nord gjerne trenger litt mer grovmønstrede dekk.
– Lastebilprodusentene stritter nå litt mer i mot å sette på slike dekk når kjøretøyene sendes ut fra fabrikken. I Tyskland er det nå slik at dersom man vil ha andre dekk enn det lastebilfabrikken sier, koster det 10.000 kroner ekstra, sier Spernes.
– EU-myndighetene begynner i 2023 med et regime der man får høyere trafikkavgifter dersom man kjører med dekk som lastebilen ikke er spesifisert med og som har dårligere rullemotstand. Mercedes-Benz har allerede et system hvor bilen via RFID sier ifra dersom man kjører på andre dekk enn bilen er spesifisert med, sier han.
– Vår utfordring blir å forklare bileierne at de bør kjøpe forsterkede dekk, fordi de vil vare lenger – og de vil dra med seg fordelene av den forsterkede stammen videre når dekket regummieres. Alternativet mange gjør når de skal bytte ut dekkene som bilen ble levert med, er å kjøpe noe som er regummiert. Da får de som regel ikke dekk med forsterket stamme, sier Bjørne Byhring.