PSA kommer snart med elektriske e-Expert, e-Jumpy og Vivaro-e, og følger nå opp med en enda større elektrisk varebil. Peugeot e-Boxer og Citroën e-Jumper laster opp til 1.890 kilo og inntil 17 kubikkmeter med last.
Senest ved inngangen til 2020 opplyste PSA-importøren i Norge til YrkesBil at bilene ikke var utstyrt med vinterpakker, og dermed ikke var aktuelle. Nå opplyser importøren at e-Boxer og e-Jumper er aktuelle, og at de første e-Boxer kommer til Norge i år.
e-Jumper er samme bil, med et annet navn, men det er foreløpig ikke opplyst når den kommer.
– Vi har e-Boxer inne på novemberproduksjon. De første kommer til Norge i år, opplyser Stian Gihle til YrkesBil. Han er PR- og informasjonssjef for Peugeot hos den norske importøren.
e-Boxer og e-Jumper kommer med to rekkevidder (200 km og 340 km), batteri med 37 kWt og 70 kWt, 122 hestekrefter og 260 newtonmeter, fire lengder (4,93 meter til 6,36 meter), tre høyder (2,25 meter til 2,76 meter) og et innvendig volum som er identisk med dieselmodellene.
De fire lengdene baserer seg på tre akselavstander på henholdsvis 3 meter, 3,45 meter og 4,03 meter. Sammen med tre høyder blir det en rekke varianter med lastekapasitet fra 8 til 17 kubikkmeter.
I tillegg til dette vil modellene leveres som chassis med én seterad, chassis med to seterader og gulvmodell med én seterad i førerhytta.
Bilene beholder designet som er kjent fra dieselmodellene, men får noen synlige tegn på at det er en såkalt nullutslippsbil. Da snakker vi om ting som «e-Boxer» og «e-Jumper»-logo bak, «e» på sidene og tanklokket er erstattet med ladekontakt. Innvendig kommer naturligvis elbil-instrumentering og girvelgeren er erstattet med knapper.
I bakspeilet kommer et display som viser batteritilstand, rekkevidde, volt, ampere og valgt gir (D, N eller R).
– Vi ser frem til å delta i den største klassen med nullutslippsbiler. e-Boxer kommer med 122 hestekrefter og kvalifiserer dermed til 50.000 kroner i Enova-støtte. Vi er sikre på at en rekke store transportører vil se nytten av et elektrisk alternativ med god rekkevidde i denne klassen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA-varebil hos Bertel O. Steen i en pressemelding.
Selv om PSA-varebilene i utgangspunktet er teknisk identiske med Fiat Ducato (med unntak av motorprogrammet) var Fiat under sin lansering av e-Ducato i Torino i fjor påpasselige med å understreke at de elektriske versjonene blir forskjellige.
– Her har FCA og PSA jobbet frem løsninger uavhengig av hverandre når det gjelder batterier, ladesystem og motor, så elversjonen av bilene blir forskjellig. Ducato Electric er et komplett FCA-produkt, sa Domenico Gostoli til YrkesBil. Han er prosjektleder for Ducato Electric og ansvarlig for elektrifisering av nyttekjøretøy i Fiat Professional.
PSA-bilene produseres rett nok i Italia, men elsystemet kommer fra BD Auto i Tyrkia.
Så er det jo interessant at i ettertid av at bilene ble vist første gang har PSA og FCA fusjonert, under paraplyen Stellantis, med varsel om tett samarbeid mellom de ulike merkene når det gjelder produktutvikling (nå er jo ikke det noe nytt heller da).
Kanskje blir det mer felles mellom den italienske og de franske elektriske søskenbarna enn først planlagt?
Hva de elektriske modellene skal koste i Norge er fremdeles en godt bevart hemmelighet, men importøren lover rikelig utstyrte biler.
En e-Boxer i «Premium»-utførelse har for eksempel:
Stereo med blåtann, 5-tommers skjerm og multifunksjonsratt
Ryggeassistent
Klimaanlegg
Automatiske lys og pussere
Elektrisk justering og varme i speil
Av tilleggsutstyr kan det leveres:
Navigasjon med 9-tommers skjerm
Ryggekamera
Active Safety Brake
Filskiftevarsler
Skiltleser
Automatiske fjernlys
Blindsonevarsler
Cruise Control
Grip Control og Hill Descent Control (nedstigningsassistent)