-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Salgsstart for nye Scania-motorer
Nå slippes Scanias nye 13-liters gassmotorer med 420 og 460 hestekrefter. De hevdes å gå fem prosent billigere enn forgjengeren.
De nye gassmotorene ble vist frem for første gang under fjorårets IAA, og er resultat av en videreutvikling av 13-literen på 410 hk som Scania har hatt i en årrekke.
Både effekt og dreiemoment er forbedret og motorserien er forberedt for fremtidige juridiske krav, opplyses det.
Nå kan motorene bestilles, og de settes i produksjon kommende vår.
Nye kasser og akslinger
Alle Scanias nye lastebiler med disse motorene vil leveres med det nye Smart Dash dashbordet, som produsenten mener vil gi en helt ny kjøreopplevelse.
Sammen med den nye motorserien kommer de nye girkassene G25 og G33, samt nye akslinger.
Dermed tar også gassmotorene i bruk to tredjedeler av drivlinjen som brukes i Super-serien.
– Da vi paret disse komponentene, ble det raskt klart at vi hadde fått en hit, sier Ola Henriksson, senior produktsjef for fornybart drivstoff hos Scania Trucks.
Til sammen skal det gi fem prosent drivstoffbesparelser fra denne drivlinjen, ifølge produsenten som sier «dette er testet og erfart på langtransportkjøring».
Økende interesse
Scania melder om «en økende interesse for lokalt produsert biogass som drivstoff for lastebiler», både i flytende (LBG) og i komprimert form (CBG).
De peker på at biometan-baserte løsninger er lett tilgjengelige via stadig voksende drivstoffstasjonsnettverk, og at CO2-utslippene kan reduseres med opptil 90 % fra et brønn-til-hjul-perspektiv.
– Våre biogassmotorer dekker et bredt spekter av bransjer og bruksområder. En 40-tonns kombinasjon med trekkvogn og trailer kan oppnå rekkevidder på opptil 1.800 km når den spesifiseres med de største Bio-LNG-tankløsningene vi tilbyr.
Tekniske data for de nye gassmotorene: