-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens største bilvaskemaskin
I Kalahariørkenen i Syd-Afrika er verdens største bilvaskemaskin under klargjøring. Det er gigantiske dumpere som får glede av det nye anlegget.
Det er ikke akkurat sentral beliggenhet på Khumani-gruven som ligger i Kalahariørkenen, ikke langt fra grensen til Botswana. Og det er heller ikke snakk om noen bilvaskautomat i vanlig forstand heller.
De ni meter høye dumperne på 200 til 400 tonn som frakter jernmalm fra den åpne sjakten til foredlingsfasilitetene, blir normalt vasket for hånd. Men med slike dimensjoner er dette en tidkrevende operasjon som i beste fall tar flere timer, og i verste fall flere dager for hver eneste bil.
Farlig oppdrag
Selskapet som bygde infrastrukturen til den nye Khumani-gruven, var på utkikk etter et system som kunne automatisere vaskeprosessen av de ni meter høye lastebilene.
Hovedhensikten var å redusere det høye antall ulykker som den manuelle vaskingen medførte, ulykker som ofte resulterte i dødsfall eller alvorlige skader da operatørene falt ned fra plattformer og stiger.
Rask prosess
InterClean er selskapet som har konstruert de gedigne vaskeautomatene med høytrykksspyling som rengjør en dumper i løpet av tre til ti minutter. Anlegget har kapasitet til å pumpe og resirkulere 38 000 liter vann i minuttet. Til sammenligning er kapasiteten på et stort bilvaskeanlegg 1 000 liter per minutt.
Når man sammenligner med manuell vask, er lastebilen like ren etter tre minutter i InerClean-anlegget. Grundigere vask trenger dermed bare å foretas en gang i blant.
Bedre utnyttelse av maskinparken sparer gruveoperatøren for millioner av kroner, og maskinene brukes i tillegg til å rengjøre bulldosere, hjullastere og annet gruveutstyr.