-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvkjørende på åkeren
Med alt pratet for tiden om selvkjørende kjøretøy, biler og lastebiler, er det kanskje verdt å nevne at «bønna» fikk det for lenge siden.
Det skal jeg innrømme, at for en som har hoiet og sunget med ‘Enga noen år, har det nok kommet en og annen bemerkning om hva «bønna kan gjøre nårrem kommer hjem på bygda».
Men det skal de ha, de har hatt sin selvkjørende greie i daglig drift, lenge før vi ser biler gjøre det samme.
Presisjon
Nå kan du kanskje innvende at vi snakker om en slags oppblåst automatisk gressklipper som det begynner å bli en del av, men her snakker vi om en skikkelig gps-styrt selvkjørende maskin, som gjør jobben med en nøyaktighet på 1 – 2 cm.
Det dreier seg om en skurtresker fra New Holland, modell 10.90, som ble lansert i fjor. Og hvis du setter opp spørsmålstegnet, så vit at New Holland er et fullverdig medlem av vårt trange miljø.
Selskapet er en del av CNH Industrial, der du også finner for eksempel Case og Heulliez, sammen med mer kjente navn som Magirus og Steyr, og i bunnen altså Iveco som igjen er sprunget ut av Fiat.
Rutine
Designsjefen for CNH er en vi kjenner godt, David Wilkie (ex-Bertone blant annet) og han sitter 20 meter unna Abarth-folket i Torino og har designansvaret for alt fra Iveco Daily og opp til de største anleggs- og landbruksmaskinene.
Med andre ord, når Mercedes nå setter i gang forsøksdrift med selvgående lastebiler i USA, kan Iveco-folket rusle ned korridoren til sine New Holland-kolleger og hente ut all praktisk erfaring rett fra noen som har brukt dette en stund.
Selvkjøre-avdelingen i 10.90, det skal innrømmes, er ganske primitiv, for ute på et enormt jorde behøver man ikke ta veldig hensyn til kryssende trafikk.
IntelliSteer kaller New Holland sin pakke, som tar impulser fra gps og fra bevegelses-sensorer om bord i selve kjøretøyet.
På sporet
Og her er poenget først og fremst å kjøre rette spor – men akkurat det gjør IntelliSteer-en åpenbart bra. I tillegg har maskinen en 10,4-tommers berøringsskjerm, IntelliView IV, som man kan styre svært mye fra.
Da den satte ny verdensrekord i fjor, 135 tonn hvete pr. time, ble autostyringen også brukt. Og med bonden selv i aktivitet i førersalongen er det verdens enkleste lille joystick som betjener vidunderet.
Som altså har et skjærebord på 13,7 meter, og har en dieselmotor – som forresten er i tett slekt med Ivecos Cursor-motorer - på 653 hk. I dette miljøet beskrives drivstofføkonomien som 1,12 liter diesel/tonn korn.