-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På jakt etter ny Humvee
Den militærbilen som etter hvert ble til Hummer, Humvee, skal skiftes ut. Seks forslag konkurrerer.
Det er store kontrakter vi snakker om. Både hæren og Marine-korpset skal ha ny biler, og utskiftingen av 18.500 tilårskomne Humvees skal starte allerede i 2015.
Hele programmet skal koste 5 milliarder dollar, og de som får kontrakten vil i første omgang få inntil 65 millioner for å drive forberedende konstruksjonsarbeid.
Nå er det ikke sikkert de vil trenge så meget, alle seks har vist forslag som er kommet langt i utviklingsfasen, men ingen av dem er foreløpig bygget helt opp til JLTV- (Joint Light Taactical Vehicle) standarden.
AM General, det er de som har bygget den opprinnelige Humvee siden midten av 80-tallet, er også med nå, selvfølgelig. Og det er bare et par måneder siden de viste sin BRV-O.
De har med en engelsk partner, GKN, som leverer drivlinje-komponenter til Humvee, og som også er med på dette prosjektet.
Motorspesifikasjonene er oppsiktsvekkende for en bil som skal kunne ta seg fem overalt: en 3,2-liters turbodiesel som yter hele 300 hk! Det høres mer ut som en BMW diesel med M-plakett på hekken.
AM General er også inne på General Dynamics forslag: Eagle. Dette er en trofast tjener, tyskerne har kjøpt denne siden 2008, men den er selvfølgelig oppdatert nå.
Fra Oshkosh Defense kommer L-ATV som utmerker seg med en helt spesiell «intelligent» elektronisk styrt opphengning, som allerede er i bruk på en rekke andre militærbiler.
Lockheed er selvfølgelig med når det er store forsvarskontrakter på gang. Deres heter bare JLTV og deltok allerede i dette prosjektets første fase.
Fra Navistars forsvars-divisjon kommer Saratoga. En skikkelig modulkonstruksjon, med Navistars egen 6-liters V8-diesel.
Den eneste hel-utenlandske deltakeren i finalen er engelske BAE Systems. Men det er mye amerikansk i deres Valanx. En 6,7-liters turbodiesel fra Ford for eksempel. De er dessuten også knyttet opp mot Lockheed, så det finnes ganske mange krysskoblinger her.
Inntil tre av disse deltakerne kan bli valgt ut for å gå inn i siste runde.
Det vi er mest spent på er hvilke av disse bilene som er best egnet til å bygge noe kommersielt på. Eller skal vi aldri mer se noen ny Hummer?