-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvgående busser i Frankrike
Franske La Rochelle var en av de første byene som testet ut elbil-deling for innbyggerne. Nå eksperimenterer de med førerløse busser.
Yelomobile heter elbil-prosjektet i denne sjarmerende Atlanterhavskyst-byen, som har vært i sving siden 1999.
Men et par år før det hadde vi vært der og prøvekjørt Citroëns og Peugeots fantasifulle Tulip elektriske bybiler. De ble dessverre ikke noe av.
Men La Rochelle har tviholdt på sin grønne status, en av sightseeing-båtene du finner der er for eksempel el-drevet, med strøm fra båtens egne solcellepaneler.
Nytt prosjekt
Og nå setter de i gang et program med seks selvkjørende minibusser. De tilbyr førerløs og gratis transport på en rute som er 1,6 km lang og som betjenes med en maks-fart på 20 km/t.
Bussene kommer fra et lite smart-tenkefirma som heter Robosoft, der 30 personer jobber med konkrete versjoner av ideer som denne.
Bussene som nå skal gå i la Rochelle noen måneder er bare 1,5 meter brede, 5 meter lange og kan ta 8-9 personer.
Programmet heter Citymobil 2, hvilket tyder på at det har vært et Citymobil 1-opplegg tidligere. Det var også en førerløs buss, men fjernstyrt via GPS og med en rute på ikke mer enn 900 m. Sommeren 2011 kunne man prøve den.
Antikrasj
Den hadde heller ikke noe antikollisjonssystem slik årets utgave har. Der er det et laserbasert opplegg som oppdager hindringer 30 meter unna og regulerer fart eller retning i forhold til hindringene.
Selv en fotgjenger som stikker rett ut i gata vil den oppdage og stoppe for, fortelles det.
Men for sikkerhets skyld er det betjening om bord. Hans oppgave er å følge med og gripe inn dersom der blir virkelig nødvendig. Men formålet er å la disse minibussene trille rundt uten inngrep.