Den svenske teknologibedriften Semcon har kommet opp med en smart løsning for sammenkobling av bil og henger. Dessverre er det nok lang vei fra idé til realisering.
Hvorfor skal det være så vanskelig å koble til en tilhenger? Så vanskelig at annenhver person helst unngår det? Og hvorfor har tilhengerfestet sett helt likt ut siden 1932?
Annonse
Teknikkbedriften Semcon satte sammen et team med kvinner for å få flere perspektiver på produktutvikling. Resultatet ble et nytt, automatisk konsept der bil og tilhenger kobler seg sammen på egen hånd. Du behøver ikke engang gå ut av bilen.
Da Semcon i våres ba om eksempler på produkter som mangler kvinnenes perspektiv, kom det inn mer enn 500 forslag. Flere av disse handlet om hvor komplisert det er å koble en tilhenger på et tilhengerfeste.
Å håndtere et flyttelass, tunge hestehengere, campingvogner og båthengere bør ikke være en stor utfordring. En undersøkelse utført av Inizio/Semcon viser at annenhver person helst unngår å kjøre med tilhenger. Av dem er 70 prosent kvinner.
– Når majoriteten av alle tekniske utviklere er menn, er det lett å miste noen perspektiver, ikke minst kvinnenes. Dersom man ikke opplever et produkt som problematisk, er sannsynligheten ikke like stor for at det blir endret, sier Markus Granlund, CEO hos Semcon.
– For oss på Semcon er det avgjørende at vi forstår flere typer sluttbrukere, slik at vi kan utvikle produkter som gir størst mulig nytte.
Annonse
Sett gjennom nye øyne Et team med produktutviklere, alle kvinner, tok utfordringen. Ambisjonen har vært å lage et konsept for en brukervennlig og smart løsning som også er forberedt på å møte fremtidens autonome biler.
Det nye konseptet for trekkanordning, Automatic Trailer Connection (ATC), kobler seg sammen med tilhengeren på egen hånd mens du sitter stille i bilen.
– Det fine er at konseptet tar utgangspunkt i de smarte systemene som allerede finnes i biler i dag. Med tanke på alle milliardene som er lagt inn i produktutvikling i bilindustrien de siste 80 årene, er det rart at det ikke er gjort noe med tilhengerfestet, når så mange synes at det er en vanskelig løsning. Av og til kan det være behov for nye perspektiver, sier Sofie Askenbom, prosjektleder for Add Perspectives-teamet.
Slik fungerer ATC-konseptet Når bil og tilhenger er omtrent to meter fra hverandre, kan bilens kamerasensor identifisere tilhengeren og sammenkoblingen påbegynnes. Føreren trykker "Auto Attach" på bilens display, og bilen rygger på egen hånd mot tilhengeren.
Bil og tilhenger er koblet til skyen og kan dermed kommunisere for å plassere seg riktig. I stedet for tilhengerfeste finnes det et uttak i bilens støtfanger som sikrer tilhengeren og forsyner den med strøm.
Annonse
Det er ikke behov for noen ledninger. Det er som å sette inn en vanlig stikkontakt og tilkoblingen utføres automatisk av bilen på egen hånd.
På idestadiet En mekanisk låsmekanisme inne i bilens uttak sikrer tilhengeren. På bilens display vises deretter informasjon om lastens vekt og balansering, hastighetsbegrensninger, bremselys mm.
Tilhengerens støttehjul kjøres automatisk opp med en elektromotor, og denne benyttes også for å innstille høyden ved selve tilkoblingen. Dermed er det bare å kjøre av gårde.
– Konseptet er først og fremst presentert for å vise hva nye perspektiver kan medføre, men samtidig med håp om at bil- og tilhengerprodusenter kan være interessert i å ta det videre med inn i fremtiden, sier Sofie Askenbom.
Det er interessant å se hva som er mulig, men det er nok lang vei frem for å få gjennomført en ny standard for sammenkobling mellom bil og henger.
Fakta Konseptet Automatic Trailer Connection (ATC) er et resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserte våren 2018 for å understreke at det er behov for flere kvinner i teknologibransjen. Et team med utvalgte produktutviklere, alle kvinner, valgte å fokusere på trekkanordningen og de mange manuelle operasjonene som kreves for å koble på tilhengere.
Teamet består av: Sofie Askenbom, Prosjektstyring/Digital utvikling, Malin Bengtsson, Designutvikling, Ida Borenstein, Kommunikasjon, Sofia Elmestrand, Designutvikling, Anna Lindahl, Brukeropplevelse, Laura Masaracchia, Maskinlæring, Sara Nilsson, Brukeropplevelse, Åsa Rudberg, Produktdesign, Lovisa Wargsjö, Designutvikling.