Peugeot Bipper
Foto: Rune Myhre
Peugeot Bipper
Foto: Rune Myhre
Peugeot Bipper
Foto: Rune Myhre
VW Touran og Peugeot Bipper
Godkjent VW Touran varebil og ikke godkjente Peugeot Bipper.
Foto: Rune Myhre
Peugeot Bipper
Foto: Rune Myhre
Peugeot Bipper
Foto: Rune Myhre
Citroën Nemo

Fiat Fiorino

Årets varebil - ikke for Norge

Særnorske krav setter effektivt stopp for de nye lavutslipps-varebilene fra EU. - Uforståelig og direkte miljøfiendtlig av Regjeringen, mener opposisjonspolitiker.

Publisert

I går ble den lille varebilen, Peugeot Bipper, kåret til "International Van of the Year" på årets Hannover-messe for kommersielle kjøretøyer.

Den miljøvennlige lille varebilen med et CO2-utslipp på 119 g/km, vil ikke bli solgt i Norge. Det setter det såkalte ”kassekravet” en effektiv stopp for.

Bipper rommer en Europall, men ikke "statskassa" (L:140xB90xH105 cm).

HOLD DEG OPPDATERT - motta gratis nyhetsbrev hver dag

- Miljøfiendtlig system
- De norske varebilreglene er direkte miljøfiendtlige. Det virker helt motsatt av intensjonen med avgiftsomleggingen, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud (FrP).

- Med det nye CO2-baserte systemet, skulle norske bilkjøpere stimuleres til å velge miljøvennlig. At vi har et system som hindrer denne og lignende tidsriktige små varebiler på det norske markedet, er helt absurd, mener han.

Hoksrud skrev i sommer et brev til Finansminister Kristin Halvorsen. I brevet pekte han på at dagens regelverk oppmuntrer næringsdrivende til å kjøpe større og mer forurensende biler enn det de har behov for.

Hoksrud stilte spørsmål om hun ville endre avgiftssystemet for varebiler, slik at dette blir i tråd EUs regelverk, og samtidig bidra til å redusere utslippene fra varebilene.

Over 1500 gratis tester fra bladet Bil

- Forslaget er interessant
Halvorsen sier i sitt svar at Finansdepartementet har mottatt et innspill fra Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.), med forslag til nye varebilregler. Hun betegner det som "interessant".

B.I.Ls forslag går ut på at de kjøretøytekniske definisjonene også benyttes i avgiftssammenheng. I praksis vil det si at dersom bilen er bygget og godkjent som varebil i EU, skal den også være det i Norge. Samtidig fjernes dagens mulighet for senere ombygging til personbil.

- Dagens system fremstår som mer og mer tullete. Norge må snarest innføre EUs varebildefinisjoner, krever Hoksrud.

Over 20 000 bruktbiler til salgs

Den kompakte varebilen selges også som Citroën Nemo og Fiat Fiorino på de fleste europeiske markeder. Også disse kan smykke seg med tittelen Årets Varebil i Europa.

Powered by Labrador CMS