-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stjerna fyller 90
Underlig at produsenten ikke feirer denne fødselsdagen. Ønsker de ikke minne oss på at de er tross alt ikke SÅ gamle.
Du som tror på annonser regner sikkert med at Mercedes-Benz er mange tusen år gammel. De har jo vært først med så meget.
Firehjulsdrift for eksempel.
Eller lastebilen.
Mens sannheten er at tanken på å slå sammen to ganske slitne bilfabrikker, oppsto første gang i 1924. Den 1. mai det året ble det skrevet en intensjonsavtale om at Benz & Cie. skulle slås sammen med Daimler Motoren Gesellschaft.
Den formelle sammenslutningen fant sted den 28. juni 1926 – det er med andre ord en litt forsinket gratulasjon vil her kommer med.
Før stjerna
Og, for ordens skyld: Mercedes-navnet stammer fra 1900. Emil Jellinek, en forholdsvis innflytelsesrik østerriker med base i Nice, bestilte noen spesielle sportsbiler fra Daimler, som han ville ha oppkalt etter en av sine døtre.
Gamle Daimler døde allerede i 1900, Benz ble et av styremedlemmene i det nye selskapet, og døde i 1929.
Bakgrunnen for sammenslutningen var selvfølgelig de dårlige tidene. Begge produsentene lå på rundt 6.000 biler per år hver, til sammen beskjeftiget de 15.000 personer, men penger tjente de ikke.
Pussig nok var det en som ikke direkte hadde noe med noen av firmaene å gjøre, som satte i gang det hele. Carl Jahr var direktør for en ganske liten bank, Rheinische Creditbank. Men han utarbeidet et fusjonsforslag som han sendte til styrene i de to bedriftene.
Harde tider
Begge de to storaksjonærene, Schapiro-Gruppen hos Benz og Deutsche Bank hos Daimler, bet på. De jobbet seg gjennom 1925 – der bedrifter knelte i øst og vest.
Selv Bosch hadde store problemer, og BMW solgte deler av seg selv til den nye sammenslutningen – som enda ikke var blitt formalisert.
Men det som var blitt formalisert, var det nye varemerket, kombinasjonen av laurbærkransen til Benz og tre-stjerneren til Daimler var allerede meldt til patentverket da de endelige underskriftene kom på papiret.
Og så tilbake til poenget mitt. Både Daimler og Benz stammer fra 1886 – de var altså 40 år gamle da en smart liten bankmann forslo en effektiv redningsaksjon. Det betyr at Mercedes-Benz ikke kan påberope seg en eneste pioner-løsning som er eldre enn 90 år.
Historieløst
Slik at en tekst som denne blir egentlig ganske underlig når du kan litt historie:
«Det var først i 1906 at man for alvor begynte å glede seg til vinteren. Mercedes-Benz utviklet verdens første bil med firehjulsdrift i 1906, nesten 80 år før våre konkurrenter begynte å våge seg ut på glatta.
Vi har laget firehjulsdrevne biler i alle slags former og størrelser siden den gangen – Kégresse Schneewagen fra 1909 med ski og beltedrift er ett eksempel. 109 års erfaring merkes når du prøver en Mercedes-Benz med 4MATIC... »
Og så Kegresse da! Hvem er det som briefer copy-writerne her? Bygget av en fransk ingeniør som jobbet for den russiske tsaren. Det eneste den hadde med Daimler å gjøre var at den opprinnelige bilen var kjøpt derfra.
Jeg kan garantere at den aldri ble kalt Schneewagen heller. På MercedesMe forumsidene finner vi forresten bilder av en nydelig modell som har vært laget av akkurat denne bilen.
En fabrikk med røtter som Daimlers og Benz sine, og med en 90 år lang historie som en kombinasjon av to giganter og med en posisjon som de har i dag, behøver da vel ikke skryte på seg noe som helst for å gjøre seg enda viktigere enn det de er?
Forsinket gratulerer forresten.