-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Reservedeler fra 3D printer
Er dette første gang i hele verden? Nå leverer Mercedes-Benz lastebiler reservedeler «on demand» rett fra 3D printeren.
Jeg har alltid vært forsiktig med å påstå at noe er først, men dette har jeg aldri hørt om tidligere, i denne bransjen.
Mercedes har lenge vært kjent for å ha god leveringsgrad på reservedeler til eldre biler, men nå tar de det ett skritt videre.
Den avdelingen som heter Customer Services & Parts har installert et antall 3D printere av solide dimensjoner, og skal fra september levere reservedeler av kunststoff rett fra printeren.
One Piece Demand, kalle de dette og lover at delene kommer i originalprodusent-kvalitet.
Andreas Deuschle, marketingsjef i denne delen av lastebiloperasjonen, sier at «dette er også en del av vårt slagord, Trucks you can trust. Disse delene er like pålitelige, har samme funksjonalitet, samme livslengde, og samme totaløkonomi som originaldelene eller som deler som blir produsert på konvensjonelt vis».
Og han lover: «3D printing byr på mange flere muligheter enn dette, så vi kommer til å bygge ut denne virksomheten fremover».
Mercedes har selvfølgelig lenge brukt 3D printing i prototype-bygging. Og denne erfaringen er nok også grunnen til at det foreløpig ikke blir sagt noe om tilsvarende tjeneste for metall-deler.
Fremdeles er industrien usikker med hensyn til 3D printede metallkomponenter, så det kommer nok til å vare.
Men kunststoffdelene kan bestilles ut fra de gamle delekatalogene, med de originale reservedelsnumrene – og det gjelder kataloger flere ti-år gamle.
For Mercedes betyr dette et lagerproblem som plutselig ikke finnes, og man slipper å binde kapital og plass i å produsere opp større serier.
For kundene betyr det kjappere levering og et økende utvalg.
Akkurat dette kommer vi nok til å høre mer om fremover.