-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En Hummer fra Kia
Plutselig dukker det opp meldinger om at Kia utvikler 2,5 og 5 tonns trucker for militært bruk. Samtidig som de åpenbart utvikler noe terreng-gående som kan minne om Humvee – utgangspunktet for Hummer.
Det later til at Koreas militære er midt inne i en periode med standardisering av verktøyet de bruker. Også bilene.
Derfor er Kia klar til å levere prototyper til utprøving neste år. Og de som møter myndighetenes krav skal i produksjon fra 2024.
Nå er det ikke store, militære lastebiler som interesserer oss mest akkurat her, på tross av nyutviklet 7-liters diesel V8, automat, ABS og antispinn, parkerings-assistent, 360 grader syn, satellitt-navigasjon og noen helt spesielle seter.
Litt spennende er derimot en ATV der som kanskje kan bli til noe globalt. Absolutt ikke ulik GMs Infanteritropp-Vehicle, eller Toyotas BDX10. (Var det MegaCruiser sivil-utgaven ble hetende?)
Det er ikke rart slike kjøretøy ligner på hverandre. De er bygget for å gjøre en jobb, og jobben blir som regel definert likt.
Nå sier ikke Kia at vi skal holde pusten mens vi venter på verdens mest avanserte, sivile terrengbil. Men de sier at de bruker disse militær-erfaringene til å bygge opp noe de kaller PBV. Purpose-Built Vehicles
Dette kan bli et eget forretningsområde der man utvikler og små-serie-bygger biler for helt spesielle formål. På samme måte som de nå jobber med militære biler.
Her sier de også at utviklingsarbeidet rundt denne ATV-en ikke bare skal brukes til militære formål, men også benyttes til industri- eller fritidsformål. Med basis i Kia Mohawe vil Kia kunne bruke erfaringer fra militærbilene til å bedre egenskapene til de sivile SUV-ene.
Nå legger Kia til at de også jobber med andre systemer for militære oppgaver. Autonome biler for terrenget, for eksempel, som kan brukes som førerløse forsyningsbiler. Eller utvikling av spesielle brenselcellesystemer spesielt tilpasset feltoppgaver.
Uansett, nytt for meg er det at Kia er stor i denne bransjen. Men de har levert 140.000 militære kjøretøy til nå, forteller de stolt. Fra 0,25-tonnere til 15 tonns kranbil.