EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen
EDAG CityBot
Foto: Jon Winding-Sørensen

EDAG med pakk-esel

Til ikke å være bilprodusent dukker EDAG forbausende ofte opp på disse sidene. Nå er de her igjen med enda en spennende ikke-bil.

Publisert

EDAG er et av de firmaene som i mange år har hjulpet bilfabrikkene med å virke smarte. I tillegg til å levere en rekke konsulent-tjenester, først og fremst på teknikk og design, hjelper de også til med produktutvikling og prototyp-konstruksjon og testing og alt annet som hører med.

Dessuten viser de frem seg selv av og til for å minne oss andre om at de finnes.

På Frankfurt-utstillingen fantes de så til de grader at de vant «Best of Best» i klassen for Future Mobility.

Jeg ble litt forskrekket da jeg så bidraget på langt hold. For det var selvfølgelig den to-akslede forstillingen jeg festet meg ved med en gang.

Hallo, liksom. Panther 6 forsvant jo sporløst, og riktignok ble Tyrrell P34 nr. 1 og 2 i det svenske Grand Prix i 1976 – men bortsett fra det har vel ikke akkurat boggi foran vært noen suksess. Og nå prøver EDAG – av alle – seg.

Tenkte jeg.

Heldigvis ikke. Dette er mye smartere.

De fire hjulene er en Citybot – ble jeg fortalt.

En elektrisk, autonom transportør som enten utstyres med en «ryggsekk» og kan brukes til distribusjon og transport i en meget kompakt form.

Eller du bruker den som trekkvogn, og kan hekte på hva som helst av hengere.

Busskarosseri, et varelager som skal flyttes, en lang stige – bare fantasien setter grenser.

Selve transport-enheten – bot’en kan dermed være i drift 24/7 – men løse en rekke forskjellige oppgaver i løpet av døgnet.

Fylle opp sentrumsbutikkene med varer om natten, frakte folk i rushtiden, drive siste-kilometers distribusjon på dagtid. Den kan bli en effektiv søppelbil eller en hyperkomfortabel limousine.

Slik den sto på IAA var hengeren utformet som passasjervolumet i en business-jet – veldig komfortabelt – men jeg har vel allikevel ikke vennet meg til noe som ser ut som det har fire forhjul.

Og selv om jeg definitivt ser logikken i løsningen vet jeg at det rattet og den cockpiten de viste rett ved siden av er meget nærmere.

Et ratt med berøringsflater og haptiske tilbakemeldinger slik at du ikke behøver se etter for å sjekke at bestillingen er mottatt og utført. Dette er utviklet for Hyundai og er bare et halvt år unna.

Citybot’en tar nok litt lenger tid.

Powered by Labrador CMS