-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas autonome boks
Toyota overrasker på CES med en hel familie konsept-bokser. Oppskriften følger Rinspeed og VW Sedric.
Fremtiden er definitivt bokse-formet. Dersom man skal kombinere maksimal innvendig plass med minimalt volum, er det ikke noen vei utenom.
Så når Toyota overraskende dukker opp med sin oppskrift på fremtidens bytransportører, er de boks-formet. Akkurat som for eksempel Sedricen til Volkswagen var, eller Rinspeed Snap – eller de mange andre som har dukket opp de siste årene.
Toyotas bidrag er riktignok mer omfattende enn vi har sett før. Det dreier seg om en hel familie, derfor har de døpt det hele e-Palette. Den vil komme i tre størrelser sier de: en minibuss-versjon, en shuttle og en liten vareboks som kan kjøre på fortauene.
Og de er såpass seriøse her at de forteller allerede nå at de vil samarbeide med blant annet Amazon, Pizza Hut, Uber, Didi (en slags kinesisk Uber) og mange andre når de setter i gang med virkelig-liv-tester fra 2020.
Alle kan selvfølgelig utstyres med forskjellige interiører. For den store utgaven viser de oss skisser på alt fra rullende tenke-tanker til hotell på hjul.
Tenk på det hele som et eget eco-system for mobilitetsbaserte forretningsideer, enten det er varelevering eller leasing vi snakker om.
Og de føyer til at her skal de samarbeide med Mazda når mobilitets-boksene skal produseres.
Det fortelles at man planlegger en arkitektur der operatørene skal installere sitt eget autonome system, men Toyotas egen «guardian» teknologi vil hele tiden være aktivert som en backup.
e-‘en i e-Palette betyr selvfølgelig elektrisk.
Toyota har vært litt treig med hensyn til både batteri-elektrifisering og autonomitet (eller hva det heter). Men nå har de også lagt seg på main-stream tankegangen, og når verdens største bilfabrikk gjør noe, skjer det ikke akkurat halvhjertet.
De har foreløpig satt av en milliard dollar for å utvikle AI-teknologi og avansert automatisk kjøring, bare frem mot 2020.
– Dette er et stort skritt i vårt arbeid for bærekraftig mobilitet, samtidig som det viser hvordan vi stadig ekspanderer ut av den tradisjonelle bil- og truck-rammen og skaper nye verdier – blant annet tjenester for vår kunder, sa sjefen selv, Akio Toyoda i forbindelse med presentasjonen.
Og heldigvis – selv om det er bokser vi snakker om – denne og de andre boksene vi har sett bekrefter at det er fremdeles mye kreativ innsats designere og grafikere kan legge ned i disse produktene for å gi dem særpreg og unike uttrykk.