-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen California
Har rundet 200.000 bobiler
Volkswagen Nyttekjøretøy har en egen avdeling i Hannover-Limmer som bygger bobiler under California-paraplyen. Nå har de rundet 200.000 biler.
Siden starten i 2004 har avdelingen som skreddersyr Volkswagen bobiler etter kundens ønsker, blitt en betydelig virksomhet med 600 medarbeidere.
I fjor ble det utlevert hele 21.600 California 6.1 til kunder – en økning på 14,9 prosent sammenlignet med pre-koronaåret 2019. Ifølge Volkswagen gjør det California til suveren markedsleder i sitt segment.
Jubileumsmodellen var en California 6.1 2.0 TDI med firehjulsdrift og 7-trinns DSG girkasse lakkert i fargene Reflex Silver / Fortana Red. Bilen var utstyrt med kjøkken- og skapinnredning, samt elektrisk pop-up tak med vinduer.
Basismodellen bygges sammen med øvrige T-modeller ved fabrikken i Hannover-Stöcken hvor den får nødvendige utskjæringer for tak og vinduer. Deretter blir den flyttet til Limmer-anlegget åtte kilometer unna hvor den får skreddersydd innredning etter kundens ønsker.
California-modellen ble første gang presentert i 1988 basert på tredje generasjon Transporter. Frem til 2004 ble bobilen bygget av Westfalia før Volkswagen Nytte startet produksjonen in-house ved overgangen til T5.
De første årene bygde 35 ansatte rundt 20 biler om dagen. Produksjonen økte gjennom årene til 15.150 Californiaer i 2017. Bil nummer 100.000 forlot fabrikken året etter, og de neste 100.000 ble bygget i løpet av bare fem år. Nå bygger 600 ansatte på tre skift 150 biler om dagen.
Neste sommer starter produksjonen av en ny California basert på T7-generasjonen av Transporter/Mulitivan, så de som ønsker seg en California elbil må fortsatt smøre seg med en god porsjon tålmodighet.