-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
USA fortjener IAA-oppmerksomhet
Det skal bli spennende å lete etter USA som et tema på IAA i Hannover om noen dager. Bare den siste uken har det vært tre-fire betydelige signaler som sier klart fra at dette er verdt litt oppmerksomhet og at Europa ligger langt etter. I hvert fall hvis vi bare snakker ideer.
Samme uke som Trevor Milton, gamle-sjefen, står for retten i Manhattan, anklaget for en smule uryddighet i forbindelse med oppstarten av Nikola, opplevde vi tre solide innslag som alle vil kunne vise seg å bety mye for fremtiden til elektriske nyttebiler.
Mullen og Bollinger
Vi kan starte med at Mullen Automotive kjøpte opp et kontrollerende flertall i Bollinger Motors.
Dette er kanskje den meldingen som angår oss minst, fordi dette er produsenter vi kjenner lite til. Men ikke avskriv dem for det, begge er forbi den første start-up kneika, begge har biler i produksjon og driver aktiv produktutvikling og med dette oppkjøpet har det nye selskapet muligheter til å engasjere seg fra Bollingers Klasse 1 og 2 arbeids-SUV’er opp til Mullens Klasse 3 til 6 medium-biler.
Det er også verdt å ta med seg at Bollinger lanserte en ny Klasse 4 arkitektur for mindre enn en måned siden. Chassis med en veldig forward cab, designet for max. lastevolum. Bilen skal ut til flere store flåter for omfattende tester i høst.
Det sies at Mullen betalte $ 148,2 millioner i kontanter og aksjer for 60 % av Bollinger. Det virker nesten beroligende når handel i dette miljøet dreier seg om summer det går an å fatte, og ikke om nye fantasillioner.
Harbinger
Den andre meldingen virker i utgangspunktet enda mindre betydningsfull. Den går på at Harbinger har vist en medium bil med en gulvhøyde på bare 70 cm. som et av særpregene.
Den er vist med et kassepåbygg, men det hele er meget fleksibelt og bilen kan bli ambulanse eller søppelbil eller tauebil eller stor varebil med egen e-aksel (motor, inverter og gir) sterk nok til å kunne brukes på en Klasse 6 bil.
Batteripakken er også egen – den kan skaleres opp i 35 kWh steg, inntil 140 kWh. Hele elsystemet er på 800 volt.
Det som særpreger Harbinger er at de som står bak – som alle kommer fra andre deler av amerikansk elbil-industri – snakker veldig om at denne bilen ikke skal koste vesentlig mer enn en tilsvarende IC bil i innkjøp. I bruk skal den selvfølgelig ha store fordeler.
-Bygget helt etter mønster av kravene man stiller til biler i klasse 4 til 7, er en av påstandene bak, som fullføres med å fortelle at denne er bygget for 20 år eller 450.000 miles service liv.
Bilen skal debutere på Detroitutstillingen senere denne måneden og vil nå de første kundene om ca. et år, med volumproduksjon i 2024.
Mercedes-Benz + Rivian?
Og så til den virkelig store nyheten som garantert vil skape vibrasjoner i Hannover.
Egentlig sto det ikke noe konkret i pressemeldingen, men det er åpenbart at Mercedes-Benz Vans har bestemt seg for å forsøke seg med en snarvei til elektrifiseringen – selv om Mathias Geisen, sjef for Mercedes-Benz Vans, for lengst har fortalt oss at han vil ha en komplett batterielektrisk portfolio på VAN.EA arkitekturen inne 2025.
Snarveien skal bli å ta Rivian til Europa og bygge en felles fabrikk for bilen ’om noen år’. Dermed økte markedsverdien på Rivian med $ 3 milliarder på en dag. 11 % - den største Rivian-oppgangen på fire måneder.
For Mercedes blir dette kanskje en copy paste av Daimlers kjøp av 9,1 % av Tesla i 2010 for $ 50 millioner.
-Av helt kritisk verdi for Tesla i den tiden, sier Elon Musk.
(Fun fact: hvis ikke Daimler hadde solgt ut i 2014 hadde den innsatsen vært verd $ 36,5 milliarder i dag).
Vi vet egentlig ikke mer. Kanskje får vi en mer omfattende historie – og kanskje også en bil eller to - i Hannover?
Ikke enkelt
Men vi vet i hvert fall at Rivian ikke er den enkleste partneren.
GM og Ford sloss om å komme inn i Rivian-varmen hjemme i USA. Ford vant, men Joe Hinrichs, Fordpresidenten som sikret avtalen, bråsluttet og forlot samtidig Rivians styre. Dermed kom en felles melding om at planen om at de to skulle utvikle Lincolns første batterielektriske plutselig ikke gjaldt mer.
Så ble Alexandra Ford English – tippoldebarn av Henry – plassert i Rivian-styret. Hun forlot det ganske snart, ble ikke erstattet og i et intervju kort tid etter kunne Ford sjefen Jim Farley sånn helt en passant fortelle at eventuelle samarbeidsplaner med Rivian ikke eksisterte mer.
Vi ble minnet om det i forrige uke da Ford fortalte om planene for å starte US-salget av E-Transit Custom om et års tid.
Nikola og Foxconn
Det er selvfølgelig mye annet innenfor dette trange temaet man kan forsøke seg med når small talk’en går i stå.
Nikola, som legger aksjer for $ 144 millioner på bordet for å overta batteriprodusenten Romeo Power, for eksempel. Tema: ingen av dem er vel gode eksempler på sunne, oppegående produksjonsbedrifter (50 biler produsert i Q2), selv om Nikolas forbindelse med Iveco står ved lag og blir sikkert et konket tema på IAA.
Jeg regner det i hvert fall som sikkert at den nye sjefen der, Michael Lohscheller vil være der, sammen med den nye styreformannen Steve Gersky. Den første ledet Opel for GM noen år, den andre var sjef for GMs virksomheter i Europa. Begge finner frem i Hannover uten GPS-hjelp.
Men hvis Nikola ikke blir nok og samtalen begynner å halte kan man jo forsøke seg med at Lordstown Motors begynner å få ganske tette forbindelser med Taiwans Foxconn etter at Foxconn kjøpte amerikanernes Ohio-fabrikk der de skal bygge Lordstowns Endurance elektriske truck. Og Foxconn har åpenbart klare USA-ambisjoner.
Spør også retorisk hvorfor Foxconn samtidig viste tre elbiler som de sa skulle være grunnlaget for en virksomhet på $35 milliarder om fem år. Det kan være vanskelig å forstå. Børsen forsto det heller ikke, aksjekursen sank med 3 % på tross av positive meldinger fra Apple – Foxconns største kunde.
Da blir det ganske magert hvis man forsetter med spørsmål om noen har sett antydninger av REE-plattformen her i år. Den epokegjørende innovasjonen fra Israel, med hvert hjul motorisert og styrende og derfor ekstremt stort lastevolum.
Det ville vel egentlig være på tide å ta med seg plattformen til Europa nå, og demonstrere den for hele bransjen, spesielt fordi de har bygget opp en veldig attraktiv 2 tonns/23 kubikk kassebil på egen arkitektur.
Kanskje den er der? Jeg vet ikke.
Elon på tampen
Siste selskapelige mulighet blir Elon Musk-temaet.
Selvfølgelig kommer enhver utstillingsprat til å være stinn med nye rykter om Teslas kommende van og semi. Alle kommer til å vite noe ingen andre vet og når utstillingen er over vil vi være akkurat der vi var da utstillingen åpnet.
Veldig spente på hva som kommer, og når, og hvordan, men ikke vite noe som helst. Alle kommer til å vite noe ingen andre vet og når utstillingen er over vil vi være akkurat der vi var da utstillingen åpnet.
Men hold også øynene åpne for den amerikanske elbil-innsatsen som tross alt danner det solide grunnfjellet. Verken Ford, GM eller Ram/Jeep har spesielt god grunner til å holde seg borte.
Alle har batterielektriske biler klare for publikum i dag. Og for markeder med passende støtteordninger er de minst like attraktive som drømmebiler som ikke kommer til å være der før om noen år.
Hvis i det hele tatt.